Fotograf: Richard Drew

Spotifys första börsrapport: Så gick aktien på Wall Street

Förväntningarna var stora när börsnykomlingen Spotify visade upp sina siffror för första gången som ett noterat bolag på onsdagskvällen.

Trots att bolagets såväl intäkter som resultat låg i linje eller bättre än analytikernas förväntningar dök aktien i efterhandeln på Wall Street igår med 9,3 procent till 154, 25 dollar.

Siffrorna visade att rörelseresultatet för det första kvartalet 2018 låg på -41 miljoner euro, vilket är en klar förbättring jämfört med första kvartalet 2017 då förlusten låg på 139 miljoner euro.

Det var också högre än analytikernas förväntningar om ett rörelseresultat på -65,9 miljoner euro enligt en sammanställning som Inquiry Financial har gjort. Spotify guidade i slutet av mars för en rörelseförlust på 50-80 miljoner euro.

Antalet premiumabonnenter steg till 75 miljoner (52,0), jämfört med förväntade 74,7 miljoner stycken. Bolaget hade guidat för 73-76 miljoner premiumabonnenter.

Spotifys intäkter uppgick till 1.139 miljoner euro (902), jämfört med förväntade 1.142 miljoner euro. Spotify hade guidat för intäkter i intervallet 1,10-1,15 miljarder euro.

Av de analytiker som deltog i Inquiry Financials sammanställning hade sex stycken rekommendationen köp eller öka för aktien medan två hade behåll eller avvakta.

Spotify spår att intäkterna i det andra kvartalet kommer att ligga i intervallet 1,1-1,3 miljarder euro och att antalet premiumabonnenter kommer öka till 79-83 miljoner, motsvarande en uppgång med 34-41 procent från motsvarande period ifjol.

Rörelseförlusten i det andra kvartalet väntas landa i intervallet 60-140 miljoner euro, inklusive kostnader för börsnotering om 30-35 miljoner euro.

Spotify står samtidigt fast prognoser för helåret 2018: en försäljningstillväxt på 20-30 procent och en rörelseförlust i intervallet 230-330 miljoner euro, inklusive börsnoteringskostnaden.

För helåret upprepas även prognosen om att antalet totalt aktiva användare per månad, MAU, kommer att uppgå till 198-208 miljoner, en ökning med 26-32 procent jämfört med 2017. Antalet premiumabonnenter väntas fortfarande öka med 30-36 procent till 92-96 miljoner stycken.

I en telefonkonferens berättade Daniel Ek att bolaget inte planerar prishöjningar på bred front. Han kallade den nyligen genomförda prishöjningen i Norge för ett test. 

"Det är för tidigt att säga vad vi har lärt oss från detta test, men prishöjningar är inte vårt fokus på kort sikt", säger Daniel Ek enligt Breakit.

I en intervju med amerikanska CBS This morning berättar Daniel Ek att han inte är orolig för ökad konkurrens.

”Vi är ungefär dubbelt så stora som Apple, så jag tror att vi fortfarande har utrymme och jag är väldigt glad för den tillväxt vi ser i vår affär. Jag kan inte tala för dem, men jag känner mig ganska bekväm.”

 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant