Viktoria Chan

Så ska den 27-åriga kläddesignern från Ängelholm göra succé i Kina

I senaste avsnittet av Big in Asia får vi bekanta oss med svenska Viktoria Chan som, med sitt klädmärke, ska slå stort i Kina. 

Viktoria Chan från Ängelholm är en svensk kläddesigner vars kreationer redan hunnit pryda allt från kungligheter till kända influencers.

Idag är hon bosatt i Shanghai där fortsätter med modeskapandet genom sitt eget klädmärke.

Dit tog hon med sig den skandinaviska minimalismen, vilket hon märkte krockade med kinesisk design.

“När jag kom till Kina första gången hade alla plagg så skrikiga färger och det blev en konflikt för mig som kommer från Sverige med färglösa minimalistiska plagg”, berättar Viktoria Chan.

Men hon menar även att de kinesiska konsumenternas preferenser börjar efterlikna västerländska i allt större utsträckning, något hon tror kan ha att göra med den växande e-handeln.

“Med plattformar som TaoBao (Kinas största marknadsplats som ägs av e-handelsjätten Alibaba) har den resterande delen av befolkningen även utanför Shanghai kunnat ta del av prisvärda plagg som följer modetrenderna. Modet är därför inte längre centrerat till Shanghai utan spritt i hela landet”.

BIG IN ASIA

Big in Asia är en podcast med intervjuer av Simon Hansen. Han reser runt och intervjuar svenskar som gör karriär i Asien – som entreprenörer eller i högre befattningar på företag.

För att få snurr på försäljningen använder hon sig av influencers, med ambitionen att nå ut till sin önskade målgrupp. 

“Skillnaden mellan influencers i väst och i Kina, som på mandarin heter Wanghong, är att de har flera miljoner följare och har mer specifikt inriktade målgrupper. Därför är de inte lika breda som i väst”.

Under ”Singles day” i Kina, som ska vara en motsats till alla hjärtans dag, och även en av de största shoppingdagarna i landet, kan en influencer sälja kläder för över 50 miljoner kronor på en enda dag.

Det kan låta fördelaktigt, men kommer med sina utmaningar;

“Vårt största problem är att vi har svårt att hitta rätt influensers som når ut till vår målgrupp”.

Men framåt går det – Viktoria Chan slog nyligen upp portarna till sitt helt egna Showroom och TaoBao-kanal. 

“Folk här är mer öppna för nya stilar och bryr sig mer om kläder”.

Lyssna på hela avsnittet av Big in Asia där Victoria Chan berättar mer om vilka förändringar som sker inom modeindustrin i Kina, e-handelns inverkan och branchens utmaningar.