Fotograf: Klarna press

Klarna har precis lanserat sin splitternya app för konsumenter – och det är "bara början"

Klarna avlossar sitt första skott i kriget mot storbankerna: idag påbörjas utrullningen av en ny app som ska förändra hur kunder handlar och hanterar e-handel via bolaget. 

Efter att Klarna erhöll sin banklicens förra sommaren har bolagets vd Sebastian Siemiatkowski sagt att man vill bli bankvärldens svar på Ryanair eller Amazon: en digital utmanare som ska sticka ut med lägre priser och bättre service. Därefter har den nya varumärkesidentiteten "Smoooth" skapat förväntan om en ny, konsumentinriktad, tappning av ett av Sveriges mest framgångsrika fintech-bolag.

I dag lanserar Klarna så på allvar sin första renodlade konsumentprodukt, när man inleder utrullningen av bolagets nya app.

I första steget kommer appen att ge kunden möjligheten att hantera allt som har med ett inköp från en butik eller e-handlare att göra – betalning, kundtjänst, leveranser och annat.

Nyckelfunktioner i nya Klarna-appen

  • En filtreringsfunktion över alla dina inköp och transaktioner med bilder
  • Möjligheten att rapportera problem, och chatta med Klarnas kundtjänst
  • Olika betalningsmöjligheter via Klarna - senare kopplat till betalkort
  • Möjlighet att printa ut ett utdrag
  • En to-do sektion, som visar de inköp du ska betala (med pushnotifieringar)

Men i längden vill Klarna göra bolaget relevant till en bredare skara genom ett fullfjärdat konsumenterbjudande där appen - tillsammans med ett kommande Klarna betalkort - blir en stor pusselbit.

Sebastian Siemiatkowski talar om dagens lansering som ett tidigt steg ”av en spännande resa”, och säger att appen kommer att ”ge kunderna en oöverträffad betalnings-, privatekonomisk- och användarupplevelse".

Klarnas nya app finns från och med idag tillgänglig på bolagets marknader i Norden och kontinentala Europa medan ytterligare lanseringar i USA och Storbritannien är att vänta till senare under sommaren. De kunder som idag använder Klarnas tidigare app kommer samtidigt att konverteras till den nya.

Klarnas app ska vara en komplett instrumentbräda för e-handel  

Enligt Klarnas produktchef David Fock är appen en ”nästa generationens kontoöversikt”, och en mötesplats mellan Klarnas e-handlare och deras konsumenter.

Kunden kan via appen till exempel ordna en retur av en vara via chattjänst, styra möjligheten att betala inom olika tidsramar eller på direkten, samt skapa en checklista där denne kan följa upp på räkningar och leveranser.

”Vi vill att handlarna ska se appen som en förlängd kontaktyta.”

En till synes unik egenskap är att varje inköp presenteras med en egen produktbild. ”Kunderna relaterar egentligen till de produkter man köpt: inte till att man köpt för 1000 kronor utan till att man köpt ett par byxor som råkade kostade 1000 kronor,” motiverar Fock funktionen.

Det finns även en Instagram-liknande översikt av olika e-handlare som ger kunden förslag på nya inköp. Fock säger att man vill att e-handlarna ska se appen som ett sätt ”att få mer försäljning”, och tillägger att man är ”strikta i att bara erbjuda till dig som kund den butiken du redan handlat med”.

Bildtext: Till vänster, en vy över hur du kan välja att betala via appen. Till höger, en checklista på återstående betalningar och leveranser. (collagebild)

Än så länge samlar appen bara de inköp som användaren gjort via Klarna. Under de närmaste månaderna säger bolaget att användarna kommer att kunna ansluta till övriga bankkonton. Detta är delvis mot bakgrund av förändrande förutsättningar på grund av nya regelverk som gör att konsumenterna äger och kontrollerar sin egna finansiella data - GDPR - och att bankerna öppnar sina dataslussar i och med PSD2. 

Inom kort väntar även lansering av ett betaltkort (med kreditfunktion) kopplat till appen, vilket kommer att få Klarna att se ut som en konsumentbank.

Kortet kommer att ge kunderna möjligheten att inte bara följa upp på inköp utan även göra nya.

”Tillsammans med appen, kommer kortet att skapa att av de mest flexibla alternativen på marknaden,” säger David Fock. ”Kunderna kan själva välja hur de vill betala för kortköpt – direkt, med månatliga räkningar eller en hybrid.”

I samband med applanseringen lovar bolaget  också att förbättra villkoren på delbetalningar. ”Vi vill bygga en långsiktig relation med kunden och därför kommer vi successivt sänka kostnaden för att bli mer attraktivt.”

Kunden kan chatta med Klarnas anställda för att få hjälp med inköp och leveranser.

”Ett nytt Klarna”

Appen är resultatet av ett års arbete där 15 interna startups på totalt 120 personer jobbat med olika delar av kundupplevelsen. Samma arbetsmetod tänker man nu skala upp inom hela Klarna. ”Vi har byggt om hela bolaget samtidigt som vi faktiskt implementerade det på den här appen,” säger Fock.

Den nya appen ska leverera på vd Sebastian Siemiatkowskis slagord att utmana bankerna genom produkter som utnyttjar både AI och användarupplevelse. ”Vi kommer verkligen att skifta vårt fokus till upplevelsen för kunden,” säger Fock.

David Fock tillägger att man kommer ut med nya tilläggsfunktioner under året parallellt med andra produktlanseringar.

Vad har ni för tillväxtmål för den nya appen?

”Vi har långsiktigt väldigt agressiva mål. Vi har redan idag 4,5 miljoner användare i befintliga appen. Sen tror jag att vi kommer växa otroligt mycket från det. Vi kommer också att lansera appen i USA och Storbritannien under sommaren. För oss det viktigaste målet från början är att trimma in alla detaljer så att kunderna verkligen älskar upplevelsen.”

Varför ska konsumenterna välja just Klarnas app, bland en uppsjö av andra fintech-appar?

”Vår produkt kommer från ett annat håll, och vi gör det lätt att hantera e-handel från början. Det gör att vår relation till kunden - och den data som vi har och som gör att vi kan hjälpa dem - är helt annorlunda. För vi har redan hjälpt miljontals kunder med e-handel under många år.”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!


VECKANS AFFÄRERS SENASTE LISTOR

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Från rik uppväxt till att skrapa tuggummi på lagergolv: Så höll den svenska smygrasismen på att knäcka topp-vd:n
  2. Grubblaren som blev serieentreprenör – och spindel i de tunga investerarnas nät
  3. Efter Paypal-försäljningen – Izettles grundare sällar sig till skaran av Sveriges techmiljardärer
  4. Efter amorteringskravet - så har bostadspriserna i Stockholm påverkats
  5. Här är enkla svenska uppfinningen som krossat sitt Kickstarter-mål – 10 gånger om
  1. Blankarna dubblade just insatserna mot H&M – satsar 7 miljarder på kurskollaps
  2. Stjärnförvaltaren Simon Blechers nya köpräd – shoppar aktier för 140 miljoner i svenska storbolaget
  3. 4 aktier som laddar för rusning på sommarbörsen
  4. Efter amorteringskravet - så har bostadspriserna i Stockholm påverkats
  5. Storbolagen med störst fallhöjd på börsen – enligt proffsen

För dig som prenumerant