Fotograf: Marcio Jose Sanchez/AP/TT

Nu lanserar Facebook en dejtingtjänst – som får Tinder att rasa

Tinder tappade 20 procent på börsen i tisdags efter att Mark Zuckerberg presenterat Facebooks nya dejtingtjänst.

Som väntat var det Facebooks kris som stod i centrum när företaget höll sin årliga F8-konferens på tisdag kväll. Grundaren Mark Zuckerberg medgav att att man tidigare gjort för lite för att skydda sina användare, och att man inte förstått hur storskaliga de påverkanskampanjer varit som bedrivits på plattformen, skriver DN.

”Vi måste se till att det som hände aldrig händer igen”, sa Zuckerberg.

Samtidigt satsar nu Facebook på en helt ny dejtingtjänst – ett besked som fick dejtingappen Tinder att rasa 20 procent på börsen. Tinder, som i nuläget förlitar sig på data från just Facebook, kommer alltså snart att få konkurrens av Facebook självt.

Tjänsten, som rätt och slätt kallas ”Dating”, kommer att integreras i Facebooks egen app. Kärlekstörstande Facebook-användare kommer kunna skapa en helt separat dejtingprofil, som enligt techsajten Wired inte är synlig för existerande vänner utan endast för potentiella matchningar.

Facebook kommer att använda en unik algoritm för att matcha användare med varandra, baserat på ”dejtingpreferenser, gemensamma intressen och gemensamma vänner”. ”Dating” kommer även att att ha en inkorg separat från Messenger, där man inte kan skicka bilder eller länkar.

Medan det kan tyckas märkligt så här i efterdyningarna av Cambridge Analytica-skandalen att Facebook nu satsar på att få ut ännu fler personliga uppgifter från sina användare, så menar Mark Zuckerberg att det bara är en bra idé.

”Om vi fokuserar på att hjälpa människor att bygga meningsfulla relationer så är det här kanske det mest meningsfulla av allt,” sa Zuckerberg enligt Mashable. Han tillade att dejtingtjänsten är designad ”med integritet och säkerhet i åtanke från början.”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant