ANNONS

Investerings-möjlighet: Därför ska du investera i 3D-skrivare

För ett decennium sedan betraktades 3D-skrivaren som närmast science fiction. I dag är tekniken en etablerad tillverkningsmetod som ger industrin stora möjligheter.

Den globala koncernen EOS grundades i Tyskland redan 1989. Bolaget levererar lösningar inom industriella 3D-skrivare, så kallad additiv tillverkning. Som leverantör ser Björn Björnström, Regional Manager Nordic & Baltic på EOS, vilken roll tekniken har fått.

”Det finns i dag ett stort spann av komponenter som är väl lämpade för additiv tillverkning. Det kan handla om komponenter med komplexa geometrier som är svåra eller omöjliga att tillverka på traditionellt vis. Även när det gäller produkter med enklare geometrier går det i dag att få en god lönsamhet med hjälp av additiv tillverkning. Ett exempel är produkter där du ofta behöver byta mönster eller form på grund av variationer i serierna”, säger Björn Björnström.

Den grundläggande tekniken baseras på att ett tunt lager pulver smälts, lager för lager, med laser. En av de stora trenderna som EOS har identifierat är att fokus på metallmaterial har ökat bland deras kunder. Inom plastmaterial har additiv tillverkning gått från att endast användas inom prototyptillverkning till att i dag ingå i serieproduktion. En av begränsningarna har tidigare varit att 3D-utskrifter tog lång tid. Utvecklingen har gjort processen betydligt snabbare i dag: 

EOS

Sedan 1989 har EOS varit en pionjär och innovatör för helhetslösningar inom additiv tillverkning. Produktportföljen av system, material och processparametrar ger kunderna en avgörande konkurrensfördel i form av produktkvalitet och långsiktig ekonomisk hållbarhet i tillverkningsprocessen. 

Läs mer om EOS här

”Vi har ökat hastigheten med en rad olika metoder. Vi använder exempelvis kraftfullare lasrar vilket gör att vi kan smälta tjockare lager av pulver, men också genom att använda flera lasrar parallellt i samma maskin. Det är också viktigt att tänka på att själva printtiden är en sak, men om alternativet är att beställa komponenter från Kina är det här en betydligt mycket snabbare metod som kan vara enormt tidsbesparande”, säger Björn Björnström.

De bolag som nu utforskar möjligheterna med additiv tillverkning kommer att ligga i framkant i framtiden.

”De som har arbetat med det här i många år har en otrolig fördel på marknaden genom att de byggt upp kunskapen och rätt applikationer. Det är viktigt att minnas att det här är en så kallad disruptiv teknologi. Om du inte utvecklar ditt bolag med hänsyn till detta riskerar du att bli passerad”, säger Björn Björnström.

Framtiden för additiv tillverkning inom industrin är ljus, menar han. Vi står inte inför en revolution, vi står snarare mitt i den.  

”Additiv tillverkning är inget som kommer i framtiden, tekniken är redan här. Utvecklingen går snabbt och på bara några års sikt kommer tekniken vara fullt etablerad i vanliga verkstadsmiljöer som ett komplement till fräsar och svarvar”, avslutar Björn Björnström. 


MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Butiksdöden: Här är veckans konkurser så här långt – och en krisande anrik butikskedja
  2. Volvo Cars vd: ”Att jobba på en skyddad marknad – ett monopol med bara män – gynnar självklart mig som man”
  3. Warren Buffett: Här är de största misstagen föräldrar gör när de lär sina barn om pengar
  4. Skånska Uniti släpper första elbilen i miniformat – så mycket kostar den
  5. Byggde om bubbla till elbil: ”Kanske vi gör business av det”
  1. Så mycket sänker statliga bolånejätten boräntorna idag - lägsta räntan nu under 1%
  2. Carlsberg tar fram ny ölflaska – i papper
  3. Byggde om bubbla till elbil: ”Kanske vi gör business av det”
  4. Därför har Wall Street-bankerna aldrig haft kvinnliga vd:ar
  5. Det största misstaget många gör när de inte får jobbet

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.