Juristen Ai-Leen Lim är vd för patentbyrån AWA Asia och är också utsedd till en av de främsta juristerna i världen inom immaterialrätt. Fotograf: Pressbild

Här är 8 experttips – till den som vill expandera i Kina

VA har träffat en av Kinas främsta jurister på immaterialrätt som förklarar varför skandinaviska företag bör öppna ögonen för den kinesiska marknaden  – och ger konkreta tips på vägen. 

Med en befolkning på 1,4 miljarder och en växande konsumerande medelklass är Kina en drömmarknad för många företag. En majoritet av befolkningen har mobiltelefon, använder sociala medier och handlar via mobilen eller internet. Efter Sydkorea och Förenade Arabemiraten har Kina den största andelen e-handel i världen.

Kinas omfattande konsumtion på webben ökar även möjligheten för utländska företag att sälja sina produkter i landet.

För svenska företag kan den kinesiska marknaden både upplevas som lockande och skrämmande. Spelreglerna i Kina ser annorlunda ut och många företag har svårt att veta hur de ska gå till väga för att komma in på marknaden.

Juristen Ai-Leen Lim är vd för patentbyrån AWA Asia och är också utsedd till en av de främsta juristerna i världen inom immaterialrätt, det vill säga lagar gällande exempelvis upphovsrätt, patent och varumärken. Med tjugo års erfarenhet som jurist i ryggen är hon numera även inriktad på att hjälpa skandinaviska företag som vill etablera sig i Kina.

Ai-Leen Lim menar att skandinaviska företag seriöst borde överväga att börja sälja sina produkter på den kinesiska marknaden.

”Kinas konsumenter hungrar efter skandinaviska produkter. Det finns en växande medelklass i Kina som älskar kvalitativa och innovativa varumärken, inom exempelvis high-tech och clean-tech. Sverige erbjuder exempelvis många sådana produkter och de är enormt populära i Kina.”

För företag som vill etablera sig i Kina är det viktigt att tänka på ett antal faktorer, framförallt när det kommer till varumärkesskydd, enligt Ai-Leen.

”Det är viktigt att inse att det är en omogen marknad även om regeringen utvecklar sina lagar och regler hela tiden. Att kopiera ett varumärke eller en produkt betraktas till exempel inte som något fult, därför är det viktigt att tidigt skydda sitt varumärke. Så fort ett företag blottar sig och sitt erbjudande på den kinesiska marknaden öppnas en risk för kopiering. Förebyggande arbete med skydd och registrering är med andra ord nödvändigt, så att du tydligt kan bevisa vad som är ditt. Det är möjligheternas land men också ett minfält”, förklarar hon.

När det kommer till marknadsföring och försäljning rekommenderar Ai-Leen Lim start-ups att gå online.

Cirka 80 procent av kineserna har en mobiltelefon och de flesta handlar därifrån. Därför är det viktigt att ha en genomtänkt social media- strategi.

En av de största plattformarna är det sociala mediet ”Wechat” med cirka 806 miljoner användare, där är det relativt enkelt för utländska företag att marknadsföra sina produkter.

En majoritet av försäljningen sker därefter på exempelvis e-handelsplatsen ”Alibaba” som har omkring 90 procent av marknaden.

Hon berättar vidare att demografiska faktorer ligger bakom en del av den ökande konsumtionen i Kina. Utöver en växande medelklass blir befolkningen allt äldre och dessutom får familjer i Kina numera skaffa två barn, istället för ett. Denna utveckling bäddar för en ökad konsumtion inom bland annat barn- och hälsoprodukter.

Ai-Leen Lims råd till företagen är att vara pragmatiska och gå in på marknaden med öppna ögon, men att samtidigt inte underskatta de kulturskillnader som kan uppstå.

Checklista för bolag som vill etablera sig på den kinesiska marknaden:

  1. Registrera varumärket så fort som möjligt, så att ingen annan hinner före.
  2. Registrera företaget hos tullen (om det krävs).
  3. Registrera eventuell copyright.
  4. Tänk igenom närvaron i sociala medier, med hänsyn till varumärket.
  5. Var konsekvent i användandet av kinesiska tecken, använd samma tecken på alla kinesiskt talande marknader för att undvika annullering.
  6. Övervaka marknaden för att kunna upptäcka eventuell obehörig användning av varumärket.
  7. Vid obehörig användning, vidta åtgärder direkt.
  8. All reklam och PR måste granskas, enligt nya marknadsföringslagar.

Digitala snabbfakta om Kina:

  • 1,379 miljarder invånare
  • 1,314 miljarder mobilanvändare
  • 721 miljoner internetanvändare
  • 806 miljoner användare av sociala medier
  • 35 procent handlar via mobilen (tredje plats i världen)


Det här är en artikel från Veckans Affärer Insights. 
Nu får du som Veckans Affärer-prenumerant ännu mer och smartare innehåll.
Allt detta får du i din prenumeration:
- Access till Veckans Affärer Insights - ditt nya inspirerande arbetsverktyg
- Vårt exklusiva och matiga magasin i såväl digitalt som i tryckt format
- Tidningsarkivet på sajten och i vår tidnings-app

Eller om du vill testa först:
 Prova Veckans Affärer Insights i 30 dagar