Jessica Stark är en av de allra mest inflyt­else­rika personerna i startup-Sverige.

Startup-experten: Bygg en företagskultur – annars skiter det sig

Jessica Stark som startade Stockholms största startup-hub SUP46 vet vilka dödsfällor nyfödda bolag riskerar att hamna i.

Hon är och har varit en av de allra mest inflyt­else­rika personerna i startup-Sverige och kan sägas vara lite av mamma till mer än hundra bolag vid det här laget. Så många huserar eller har tagit sina första staplande steg på Stockholms största startup-hub, SUP46.

Framgångsrika svenska entreprenörer som Spotifygrundaren Daniel Ek och Skypegrundaren Niklas Zennström har i dag rockstjärnestatus.

SUP46:s före detta vd, Jessica Stark, kan inte riktigt sätta fingret på vad det beror på.

”Det kanske handlar om att man ser upp till personer som vågar kasta sig ut i det okända och skapa saker genom att göra sin grej.”

Fenomenet unicornbolag – som värderas till minst en miljard dollar – har bidragit till att driva på intresset, men baksidan är att många duktiga entreprenörer aldrig lyfts fram, menar hon.

Hon har mött många entreprenörer genom årens lopp och dragit slutsatser om de vanligaste misstagen som får startup-bolag på fall.

Det är sällan det är tekniken som inte håller hela vägen. Merparten av de nystartade bolagen dukar i stället under för att de inte klarar av att hålla ihop som grundare och team.

Ett annat generalfel är att bygga relationer med investerare först när pengarna ska fram.

”Man är för optimistisk och tror att det tar fyra månader att få in pengar. Men det är som dejting. Det tar tid att lära känna varandra.”

Ett tredje misstag är att fokusera på att få in många användare genom att bredda målgruppen tidigt.

”Fokusera på var målgruppen befinner sig och bygg något den älskar så får du starka ambassadörer. Först när den gruppen är nöjd är det dags att bredda den.”

Jessica Stark tror att SUP46:s hårda kvalitetskrav som skalbarhet i affärsmodellen, internationell tillväxtpotential och kompletterande kompetens i teamet banat väg för framgångarna.

”Vi fyllde lokalen sakta. Jag tror att vi hade stjälpt konceptet om vi hade tagit in vem som helst", säger hon.

I dag ligger beläggningsgraden på 90 procent.

”Vi vill inte gå över det, det måste finnas utrymme för bolagen att växa.”

I januari förra året stod det klart att hon skulle sluta som vd. Numera är hon vd för Styrelseakademien i Stockholm.

Hon har dock många fina minnen från SUP46, som när sportfiskeappen Fishbrain snabbt gick från två till trettio anställda eller när två kärnfysiker flyttade in med gravidappen Natural Cycles, ett bolag som nu är på god väg mot en global marknad.

Hon känner sig också nöjd över att ha kopplat samman SUP46 med tunga riskkapitalbolag som Niklas Zennströms Atomico, Lakestar och Index Ventures.

Jessica Stark kan minnas hur prins Daniel bad om SUP46:s presentation när han skulle tala vid eventet Brilliant Minds.

Men det minne som ligger allra varmast om hjärtat är ändå när Daniel Ek pratade om att något som SUP46 borde ha funnits för Spotify.

Men trots framgångarna kan hon tycka att hon borde ha varit snabbare med att utveckla SUP46:s digitala koncept för att få in medlemmar från hela Sverige.

”Verksamheten går inte ut på att vi ska casha in maximalt med pengar, utan snarare bana väg för nya svenska startupframgångar.”  


3 dödsfällor för startups:

  1. Fokuserar på tekniken och lägger inte tillräckligt med vikt på att skapa en gemensam värdegrund att stå på.
  2. Börjar bygga relationer med investerare först när pengarna ska fram.
  3. Siktar på att få in så många användare som möjligt i stället för att först få huvudmålgruppen att älska produkten.


Det här är en artikel från Veckans Affärer Insights - en digital premiumprodukt från Veckans Affärer och ett inspirerande arbetsverktyg. Du som ännu inte är prenumerant kan prova gratis i 30 dagar! Gå in på https://www.vainsights.se/Veckans-Affarer för att testa.