Fotograf: Therese Jahnson/SvD/TT

Gardell cashade just ut 30 miljarder i Volvo – därför satsar han nu tungt på självkörande fordon

Christer Gardell överraskar rejält med sitt senaste intåg.

Sveriges mest välkände corporate raider, Christer Gardell, hann knappt sälja posten i AB Volvo för 30 miljarder kronor till kinesiska Geely innan Cevian gick in tungt i Autoliv. Det mesta tyder på att Christer Gardell bland annat vill komma åt Autolivs 50-procentiga ägande i samriskbolaget Zenuity och därmed kunna sätta sig i förarsätet i väntan på att marknaden för självkörande fordon exploderar.

Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau konstaterar att Cevian överraskade rejält när investmentbolaget öppnade med att köpa 6,9 procent i Autoliv trots att bolaget redan är välskött och därmed inte behöver någon investeraraktivist som styr upp verksamheten. 

Dessutom har Autoliv redan hunnit kommunicera att det delas upp i två verksamheter från och med Q3.

“Det är ett ovanligt tillvägagångssätt. Så det är uppenbart att Christer Gardell ser en ytterligare uppsida i uppdelningen”, säger Hampus Engellau.

Här pekar det mesta på att Christer Gardell ser två rejäla uppsidor.

En sådan är att Autoliv inom basaffären passiv säkerhet har vunnit mer än hälften av affärerna under tre år på raken trots att bolagets marknadsandel ligger på 38-39 procent.

Med tanke på att det tar cirka två år från order till försäljning så meddelade Autoliv i samband med Kapitalmarknadsdagen i september 2017 att man kallt räknar med att nå en 45-procentig marknadsandel inom bolaget senast 2020.

Det är uppenbarligen en stark uppsida för Cevian och Christer Gardell.

En annan sådan är alltså att Autoliv delar upp verksamheten under Q3 i två bolag – ett inom Passive Safety som fortsatt blir Autoliv och ett inom Electronics som kallas Veoneer.

Det är också Venoeer-delen som äger 50 procent av det samriskbolag som Autoliv och Volvo Cars drog igång i april 2017 – Zenuity.

Medan Veoneer består av av alltifrån aktiva säkerhetssystem som ADAS till fordonsindustrin till styrenheter och sensorer ska Zenuity utveckla själva mjukvaran.

Det vill säga båda verksamheterna kommer att ha en tydlig inriktning mot marknaden för autonom körning – en marknad kännetecknas av hög förändringstakt och snabb tillväxt.

Då Cevian gjorde första Autoliv-investeringen i början av mars gav Christer Gardell följande kommentar till Direkt:

"Det är en stabil kassaflödesmaskin och verksamheten inom autonomous driving har en fantastisk potential. Det är en väldigt spännande uppsida och på längre sikt kommer bolaget att gå mycket bättre.”

Det dröjde heller inte många dagar in på mars förrän Cevian ökade på sitt ägande till 7,5 procent och kort därefter blev största ägare med 9,6 procent.

Det har säkert heller inte gått Christer Gardell obemärkt förbi hur exempelvis Svensk Verkstadsindustri har rapporterat hur Veoneer-biten av Autoliv under de senaste två åren ytterligare har flyttat fram positionerna. 

Inte bara genom samriskbolaget Zenuity, utan också genom att ingå partnerskap med bolag som Nvidiaoch Light Detection and Ranging, LiDAR-experten Velodyne.

Då Zenuity drog igång meddelade Autoliv att det är “första gången som en ledande tillverkare av premiumbilar går samman med en huvudleverantör för att utveckla nya avancerade förarassistanssystem (ADAS) och teknologier till självkörande bilar (AD)".

Autolivs vd Jan Carlson kommenterade att ambitionen med Veoneer är att upprepa Autolivs succé på börsen efter att bolaget knoppades av från Electrolux.

Målen är högt ställda

Veoneer omsatte 2,3 miljarder dollar förra året och redan 2020 är målet 3 miljarder dollar för att ytterligare öka till 4 miljarder dollar 2023.

Hampus Engellau är dock övertygad om Veoneer har framtiden för sig. Det här beror på att även om fusionssystem på level 4-nivå kan vara färdiga redan 2021 så kommer lagstiftningen att tvinga fram att systemen skruvas ned till 3 eller strax under det för att hinna hänga med.

Så med tanke på att sensorerna i bilarna ska ha alltifrån så kallad Lidar, en variant på radar, kamera och att sådan teknik kräver olika sorters hårdvara så blir det första stora slaget om just hårdvara.

Sett ur ett sådant perspektiv är Veoneer synnerligen väl positionerat, enligt Hampus Engellau.

”Jag ser hur Veoneer kan gå en riktigt trevlig framtid till mötes kommande 4-5 åren genom att få in hårdvara i bilarna."

Parallellt så kommer Zenuity att både utveckla och sälja avancerad mjukvara i väntan på att såväl hårdvara som lagstiftning hinner ikapp.

Då Autoliv och Volvo Cars skrev på avsiktsförklaringen om att bilda Zenuity i september 2016 så sade Jan Carlson att Zenuity ska leverera “ledande, robusta lösningar för autonom körning”, medan Volvo Cars vd Håkan Samuelsson såg det som ett steg närmare att ”leverera spännande teknik för säkerhetssystem kopplade till autonom körning”.

Zenuitys plan är att de första produkterna ska nå ut på marknaden 2019 och tekniken för självkörande fordon kort därefter.

Autolivs informationsdirektör Thomas Jönsson tror, precis som Hampus Engellau, att det så långt fram som 2021 och 2022 fortfarande mest handlar om att köra med självkörande system på nivå 2 eller 3 - även om mjukvaran klarar nivå 4 eller 5.

Han berättar att Veoneer kommer att agera säljbolag åt Zenuity och räknar med försäljning inom tre delar: ADAS där själva Zenuity-erbjudandet ingår, kontroller, sensorer och annat för passiv säkerhet och slutligen bromssystem.

"Väldigt fint bolag"

Christer Gardell har även motiverat Autoliv-investeringen med att det är ett “väldigt fint bolag”, att man genom uppdelningen kan frigöra stora värden.

Zenuitys huvudkontor placerat i Göteborg, men man har även kontor i Linköping samt München och Detroit. Idag är Zenuity uppe i cirka 500 medarbetare och räknar med att ha 600 anställda vid årsskiftet.

Nyligen stod det också klart att Autoliv har fått en order att utveckla den kinesiska biljätten Geelys första förarassistanssystem. Här är Zenuity är inblandat i uppdraget då det bland annat innebär att leverera mjukvara till ADAS. 

Därutöver tillkommer hårdvara från Veoneer som radar- och kamerasystem med såväl mono som stereovision.

"Det här är den första referensen för Zenuity bortsett från Volvo Cars själva", sade Tomas Jönsson då affären var ett faktum, medan Jan Carlson kallade uppdraget en ”ny milstolpe”.

Då det gäller marknadsandelen inom det som kallas aktiv säkerhet – där Zenuity verkar – har Autoliv en andel på 15-20 procent.

Förutom Geely så har Zenuity också ingått ett avtal med Ericsson.

Det innebär att telekomjätten ska vara med och utveckla en plattform för Internet-of-things.

“En hög procentuell uppkoppling mot molnet är en viktig parameter för att lösningen att fungera. Det är här som Ericsson kommer in i bilden”, säger Thomas Jönsson.

Zenuity-vd:n Dennis Nobelius har kommenterat avtalet med att bolagets unika expertis om autonom teknik i kombination med Ericssons ledarskap i komplexa anslutningslösningar ger en vinn-vinn-situation för hela bilindustrin.

LÄS ÄVEN: Dricka kaffe, umgås eller kolla på serier – vad ska du göra i bilen när den kör sig själv?

Nyligen stod det även klart att Zenuity befinner sig i diskussion med 5 potentiella kunder och att minst 1 ska vara klar före årsskiftet. 

Till en början så kommer Zenuity endast arbeta med att utveckla mjukvara för passagerarfordon, men långsiktigt ser bolaget goda möjligheter att använda produkterna i andra fordonstyper som lastbilar, bussar, tåg och byggmaskiner.  

Dennis Nobelius utesluter heller inte att det skulle kunna bli tal om drönare som kan ta emot och leverera beställningar.

“Vi har bara sett början på vad tekniken kan användas till”, säger han till Business Region Göteborg.

Det finns ingen exklusivitet i endera riktning, utan Zenuitys mjukvara kommer att vara densamma oavsett vilken biltillverkare i världen som väljer att använda den.

Flera analytiker har dock oroat sig över kostnaderna för Zenuity, men Thomas Jönsson hävdar att man ser en ”förhållandevis god bild över kostnaderna och att Autoliv beräknat en bruttokostnad på 15 miljoner för kvartal för 2017 och något lägre kostnader för 2018. 

Dessutom har han varit tydlig med att Autoliv genom just Zenuity minskar Autolivs FoU-kostnaderna med cirka 5 miljoner dollar per kvartal.

I början av februari stod det också klart att Zenuity köpt sitt första bolag – Beonavs Beomap-business.

Tanken är att integrera gränssnittet i produkten Connected Roadview.

Då köpet stod klart menade Dennis Nobelius att det “omedelbart för oss flera steg i vår jakt på drömmen om säkra, pålitliga självkörande fordon och att göra det till en verklighet för förare över hela världen”.

Det verkar med andra ord återigen som om Christer Gardell sitter med alla trumfkort på hand efter att ha lämnat AB Volvo med en vinst på 20 miljarder kronor.

LÄS ÄVEN: "Vi mäter vår framgång i pengar" - Så blev Christer Gardell Sveriges mäktigaste investerare


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant