Kändiskockens snabbmatskedja gör succé med klimatsmart veganmat

Möt Taku Takus Sebastian Schauermann i Veckans Affärers Hållbarhetspodd.

Vi äter alltmer snabbmat i Sverige och det är en starkt växande bransch. År 2016 fanns det i USA 300 000 snabbmatsrestauranger som omsatte 142 miljarder. Fler och fler matgäster hoppar dock över hamburgare och köper mer vegetarisk, vegansk och hälsosammare snabbmat.

LÄS MER: McDonalds storsatsar i Norden - öppnar 200 nya restauranger


Sebastian Schauermann är kock, vd och grundare till Taku Taku, en svensk, klimatsmart fastfoodkedja.
”Vi lagar god mat som är vegansk, vi är en inkluderande restaurang där alla kan äta. 90 procent av alla våra gäster är varken veganer eller vegetarianer”, säger Sebastian Schauermann.
Han har 30 år bakom sig som kock och har lagat mat i TV4:s Nyhetsmorgon i många år samt skrivit om mat både i tidningar och flertalet kokböcker.
Taku Taku är vinnare av Fast Casual Award samt nominerade till DN:s Gulddraken, Stockholms mest prestigefyllda matpris.

LYSSNA MER: Har du missar någon av Veckans Affärers senaste poddar?

Taku Taku startade sin första restaurang 9 maj 2017 och det har gått fort sedan starten och planerna är att fortsätta växa snabbt.
Bolaget är just nu klara med en investeringsrunda som skett helt via crowdfunding genom Pepins. Den blev fulltecknad mycket snabbt och det gör nu den planerade expansionen möjlig.
Planen är att gå från de tre befintliga restaurangerna till sju innan året är slut och att ha 30 stycken inom några år.


Lyssna på hela intervjun med Taku Takus Sebastian Schauermann i Veckans Affärers Hållbarhetspodd av Jessica Cederberg Wodmar:


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.