Sensing city, översättning i realtid och genetiska spådomar – nu kommer 10 tekniker som förändrar ditt liv

De här tekniska genombrotten kommer att förändra allt.

Tekniken som kan förutspå sjukdomar och översätta världens alla språk i realtid är här.

Technology Review har publicerat sin årliga lista över 10 teknologiska genombrott som kommer att förändra hur vi lever.

Vad defineras som ett teknologiskt genombrott? Tidningen förklarar det som något som kommer att förändra hur vi lever våra dagliga liv på dess mest fundamentala nivå. Om det är något som ännu inte nått den stora massan eller något som redan är kommersiellt spelar mindre roll.

Här är 10 teknologiska genombrott som kommer att förändra ditt liv:

3D Printing av metall

Genombrott: Det går nu att skriva ut metallobjekt.

3D-printing har nu hunnit få några år på nacken och allt fler använder sig av tekniken. Att printa i andra material än plast har varit oproportionerligt dyrt – fram till nu.

Tänk dig att du skulle kunna gå till en bilmekaniker som printar den reservdel du behöver på plats, eller att massproduktion av bilar kan övergå till att anpassas för varje individ!

Artificiella embryon

Genombrott: Forskare har lyckats skapa embryoliknande strukturer från stamceller – ett helt nytt sätt att skapa liv.

Stamceller kan vara människans mest magiska beståndsdel. Forskare har nu lyckats med att sätta ihop stamceller på ett embryoliknande vis. Forskningen har gjorts på möss, och även om dessa syntetiska embryon i dagsläget inte kan växa sig till ett djur, tyder framsteget på att däggdjur snart kan skapas helt utan ägg.

Sensing City

Genombrott: En stadsdel i Toronto satsar på att bli först ut med att integrera nytänkande urban design med den senaste och mest revolutionerande digitala teknologin.

Googles moderbolag Alphabet har genom bolaget Sidewalk Labs initierat ett samarbete med den kanadensiska regeringen. Projektet kallas för Quayside och tanken är att skapa en ny sorts stad – smartare än en smart stad – där alla beslut om design, policys och teknologi är baserade på insamlade data från ett stort nätverk av sensorer. Data avser allt ifrån luftkvalitet till ljudnivåer till människors aktiviteter – allt för att skapa den smartaste av städer.

Artificiell intelligens för alla

Genombrott: Molnbaserad AI gör tekniken enklare och mer lättanvändlig.

Artificiell intelligens har främst varit något de stora jättarna som Amazon och Google engagerat sig i medan det för många andra varit för dyrt och alldeles för svårt att implementera. Lösningen har blivit maskininlärningsverktyg i form av molntjänster som gör det möjligt att introducera tekniken till en betydligt bredare publik.

Duellerande neurala nätverk

Genombrott: Två AI-system kan sparra med varandra och på så sätt skapa realistiska bilder och ljud - något som är helt nytt.

Artificiell intelligens har blivit fantastiskt bra på att känna igen saker. Visa den en miljon bilder och den kan identifiera vilka av dessa som visar en fotgängare. Men AI kan inte själv generera bilder av fotgängare. Problemet? Att skapa något nytt kräver fantasi, något som AI saknat fram till nu.

Forskare har genom att sparra två AI-system mot varandra lyckats lära dem att ta fram nya realistiska bilder. Än så länge gör systemen fortfarande fel eftersom de inte förstår sig på världen. Ögonbryn kan hamna på fel plats i ansiktet och cyklar kan få dubbla styren. Om problemen kan överkommas är det bara en tidsfråga innan AI-systemen kan förstå världen omkring sig.

Babelfiskhörlurar

Genombrott: Översättning som nästan sker i realtid fungerar nu på ett flertal språk.

I Douglas Adams bok Liftarens guide till galaxen är det en Babelfisk som stoppas i örat för att översätta alla språk. Googles version heter Pixel Buds. Hörlurarna fungerar tillsammans med Googles Pixeltelefoner och Google Translate och ger användaren översättningar av en rad språk i näst intill realtid.

Koldioxidneutral gas

Genombrott: Ett kraftverk som effektivt kan fånga upp koldioxid som frisläpps vid förbränning av naturgas och på så sätt undviker växthusgaser.

Det här teknologiska genombrottet ligger några år fram i tiden. Även om naturgas är bättre än kol så bidrar framställningen till stora koldioxidutsläpp.

I ett kraftverk utanför Huston håller företaget Net Power på att testa en teknologi som kan göra ren energi från naturgas. Förhoppningen är att kunna generera energi lika billigt som vanlig naturgas och samtidigt fånga upp mer eller mindre all koldioxid som skapas i processen.

Perfekt nätintegritet

Genombrott: Dataforskare är i full färd med att fullända ett verktyg som kan bevisa saker utan att avslöja informationen som ligger bakom.

Att skydda sin identitet på nätet har blivit ett allt hetare samtalsämne den senaste tiden. Verktyget som kallas för ”zero-knowledge proof” ska göra det möjligt att skydda dina uppgifter och minimera risken för identitetsstöld.

I praktiken kan verktyget användas för att bevisa din ålder utan att ange ditt födelsedatum eller bevisa att du har tillräckligt mycket pengar på ditt bankkonto utan att avslöja din faktiska balans.

Genetiska spådomar

Genombrott: Forskare kan nu använda din arvsmassa för att förutsäga risken för hjärtsjukdomar, bröstcancer och ditt IQ.

Snart kan en nyfödd bebis få ett DNA-informationskort vid födseln som informerar om sannolikheten att drabbas av hjärtproblem, cancer eller att bli tobaksberoende.

Många av de vanligaste sjukdomarna liksom många personlighetsdrag och egenskaper – såsom intelligens – är ett resultat av flera gener som interagerar med varandra. Genom att använda data från pågående genetiska studier har forskare tagit fram vad som kallas för ”polygenic risk score”.

Testerna kan inte användas för att ställa diagnoser men kan trots detta komma att revolutionera den moderna sjukvården. En person som till exempel löper högre risk för bröstcancer kan få göra fler mammogram än någon som löper en lägre risk.

Kvantsprånget

Genombrott: IBM har lyckats simulera den elektroniska strukturen hos små molekyler med hjälp av en kvantumdator.

Möjligheten att använda sig av kraftfulla kvantumdatorer är snart här. De kommer att ge oss möjligheten att klara av saker som helt enkelt inte är möjliga med dagens maskiner.

Fråga som kvarstår är vad denna enorma kapacitet ska användas till. Ett förslag som forskare just nu överväger att använda dem för att designa molekyler.

Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

VECKANS AFFÄRERS SENASTE LISTOR