H&M gruppens vd Karl-Johan Persson Fotograf: Magnus Hjalmarson Neideman, SvD/TT

Krisen lättar – då blir H&M aktien köpvärd igen

Därför medför H&M-aktiens totalkollaps ett guldläge för långsiktiga investerare, enligt experten.

Dagens Industri har analyserat siffrorna och spår hur klädjätten kommer att se ut 2022.

Trots analytikernas och börsens svikande förtroende för H&M på senaste tiden har bolaget envist deklarerat att de inte ligger efter online. 

De siffror H&M kunde visa upp på Cirkus i Stockholm 14 februari visade framför allt två saker.

DI:s analys

Rekommendation: KÖP
Risk: HÖG
+ Online är marginalen hög
+ De nya koncepten har potential
+ Transparensen har ökat
– Pressad butiksmarginal
– Vändningen kommer att dröja
– Prognoserna har lågt förtroende

För det första har tillväxten varit väldigt snabb på nätet och andelen av den totala omsättningen ligger nu på 12,5 procent. För det andra är lönsamheten för online sensationellt bra både jämfört med butiksdelen men även mot virtuella konkurrenter.

Di uppskattar H&M:s onlinemarginal till uppemot förträffliga 18 procent. Detta ska jämföras med de renodlade e-handlarna Zalando med 6-7 procent och Asos med 4 procent.

Baksidan med den positivt meddelade onlineförsäljningen är att det visar på att den fysiska försäljningen är dystrare än vad som tidigare ansetts med en rörelsemarginal på strax över 9 procent.

Di:s förutsägelser för 2022

  • Tillväxten online kommer att öka med 25 procent under 2018 för att sedan fram till 2022 växa med 20 procent per år. Bruttoförsäljningen därmed kommer att ligga på 75 miljarder kronor, menar Di.

  • Trenden av växande lansering av fysiska butiker är bruten. DI tror på 2 procent tillväxt från fysisk butiker men där negativ försäljning kommer att ta halva vinsten från nyöppningar. 

  • Sammantaget kommer bruttoförsäljningen öka till 299 miljarder 2022 från 232 miljarder 2017, en ökning med 5-6 procent per år. Siffrorna är svaga jämfört med historiska H&M-siffror samt under tillväxtmålet på 10-15 procent.

  • Rörelseresultatet spås 2022 hamna på 29,4 miljarder totalt med cirka 40 procent från online. Utan belåning blir nettoresultatet efter skatt därmed 23 miljarder kronor.

Butiksdöden som H&M och andra detaljhandelsspelare upplever behöver inte enbart vara av ondo.Trots minskande marginaler medför det en lägre takt av butiksöppningar samt en avveckling av olönsamma butiker. 

LÄS ÄVEN: Butikdödens nya offer: Försäljningen rasar för svenska klädkedjan

Dock lyfter DI ett varnande finger för att kundernas beteende kan ändra sig samt att Amazon kan tänkas ha skalat upp sig i Europa och utgör ytterligare ett hot för H&M till år 2022. För att bemöta hoten måste H&M sätta sig längre fram i framtidståget och tuffa på sin utveckling ännu hastigare.

LÄS ÄVEN: Experter: Så ska Amazon krossa svenska e-handlarna – ’Kommer ha ihjäl en massa aktörer’

Avslutningsvis tror Di att nedgången för aktien kanske inte är över än, men att vi kommer att bevittna slutet på nedgången under våren.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  5. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis

För dig som prenumerant