Fotograf: Ted S Warren / TT

Experter: Så ska Amazon krossa svenska e-handlarna – ’Kommer ha ihjäl en massa aktörer’

Amazons sannolika intåg i Sverige blir tufft för lokala spelare, menar internationella konsultbolaget.

Det har länge ryktats om Amazons intåg i Sverige: frågan verkar vara när - inte om - Jeff Bezos e-handelsjätte ska ta över i norr.

Medan vi väntar på avslöjande drag från Amazon går diskussionen het kring det öde som väntar Sveriges självständiga e-handlare.

”Amazon kommer att ha ihjäl en massa aktörer, även etablerade detaljhandlare i Sverige”, säger Alexander Bilsing, retailexpert på det globala konsultföretaget Simon Kucher till Svenska Dagbladet.

Bilsing - liksom en handfull svenska riskkapitalister som spekulerat kring Amazons intåg till Di Digital - är säker på att Norden blir Amazons nya hemvist i år. Och då kommer ingen att kunna matcha e-handelsjättens brutala prispress, heter det från konsultbolaget. 

Amazon är redan ledande e-handlaren i länder som Tyskland, Storbritannien och Frankrike. På tyska marknaden uppskattas Amazon ha hela 80 procent av marknaden när det gäller onlineförsäljning av böcker - vilket torde vara ett varningstecken för Adlibris & Co.

’Elgiganten, Siba och Mediamarkt illa ute’

Simon Kuchers experter menar att Amazon kommer att följa sitt vanliga etableringsmönster och inledningsvis sälja varor inom sina kärnområden som böcker och hemelektronik. Det är just kring hemelektronik där svenska handlare – till och med jättar som Elgiganten – kommer att ryka, menar Bilsings svenska kollega, Andreas Jonason.

”Det blir väldigt svårt att överleva i den här nischen”, säger Jonason till SvD.

Han räknar med att en av de större kedjorna, Elgiganten, Mediamarkt, Siba – som äger Netonnet – på sikt försvinner från den svenska marknaden.

Experterna på Simon Kucher påpekar att Amazons lojalitetsprogram Prime ger bolaget en till stor fördel.

”De kan helt styra sin kommunikation mot kunden, vilket leder till fler köp. En Primekund spenderar ungefär dubbelt så mycket som andra kunder”, säger Alexander Bilsing.

Nyckeln till överlevnad för svenska handelsföretag blir att skaffa sig en marknadsplats online, och satsa på nära kundrelationer.

Dessutom är allt inte nattsvart för de svenska e-handlarna, enligt Simon Kuchers analytikerduo. Amazon-lanseringen kommer ta sin tid; handelskategorier som skönhet väntas inte beröras i så stor utrsträckning; och svenska konsumenter kan ställa sig till tvärs om Amazon inte behandlar sina anställda väl, rapporterar SvD.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant