Fotograf: Instagram (montage)

Tysanders segertåg: Nu är även kineserna galna i Daniel Wellington-klockor

Svenska Daniel Wellington är nu det största klockmärket på Alibabas e-handelsplats Tmall.

För bara sju år sedan var grundaren, Filip Tysander, en nyutexaminerad ekonom med några halvlyckade entreprenörsprojekt i bagaget. Nu är hans Daniel Wellington det största klockmärket på Alibabas e-handelsplats Tmall, skriver Di Dimension. Tmall är en av världens största e-handelssajter med över 500 miljoner aktiva användare per månad.

När Di Dimension en sen kväll besöker Daniel Wellingtons kinesiska huvudkontor i centrala Shenzhen, beläget på 29:e våningen i en av ­stadens spektakulära skyskrapor, ­sitter fortfarande dussintals anställda i skrivbordslampornas sken och kommunicerar med potentiella kunder på nätet.

Bolaget har några hundratals anställda i Kina, varav drygt hälften på huvudkontoret i Shenzhen och resten i butiker runt om i landet.

Klockbolaget ­började marknadsföra sig i Kina för knappt två år sedan och har redan ­blivit ett av landets största märken. Bakom den explosionsartade expansionen står bland annat framgångsrika kampanjer på sociala medier och nära samarbete med e-handelsplatser – men också att bolaget har rullat ut hundratals fysiska butiker i landet.

Tanken är att en kund egentligen inte ska reflektera över om han eller hon har köpt klockan on- eller offline. Och det är heller inte det som är det viktiga för konsumenten, förklarar en representant för bolaget i Shenzhen.

”Om du är i en av märkets butiker och hittar en klocka, men gör själva beställningen och betalningen med appen We Chat och får den hemskickad – var köpte du den då? Eller om du beställer en klocka på nätet och går ned till en butik för att hämta den?”

För 2016, som är det senaste officiella bokslutet från Daniel Wellington, låg omsättningen på 2,1 miljarder kronor och resultatet på 749 miljoner kronor.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Rymdlegendar försvarar Elon Musks marijuana-rökning: Han är det bästa vi haft sedan Thomas Edison

För dig som prenumerant