Experten: Så etablerar du din produkt på nya marknader

Bengt Jönsson har över 20 års erfarenhet av att både etablera och bygga bolag inom FMCG, detaljhandel och e-handel på nya marknader. 2004 började hans äventyr i Asien och nu delar han med sig av sina lärdomar och tips. 

För 14 årsedan lämnade Bengt Jönsson Sverige för Japan. Där skulle han ansvara för Swedish Matchs affär. Han startade sedan upp en konsultfirma inom FMCG (Fast-moving consumer goods) och idag styr han som vd över DS Global Marketing Pte. Ltd. som är en del av indiska konglomeratet DS Group.

Tänk dig att du har bestämt dig för att etablera ett tuggummi utomlands, vad behöver du tänka på som entreprenör?

“Först gör du en marknadssegmentering och hittar den samarbetspartner som bäst kan ta sig an produkt och marknad. Från den produktportfölj du har att tillgå måste du sedan besluta om vilka produktsegment du ska fokusera på, då varje marknad har sina egna avarter – som att man till exempel har tullar på utländska mejerivaror och då går det bort redan där”, säger Bengt Jönsson.

I det här läget menar han att det gäller att göra hemläxan ordentligt och vara beredd på de politiska risker som kan förekomma och som tvingar en exportör att vara flexibel.

“När vi väl har kommit överens om en vara som går att sälja lönsamt i landet måste vi bestämma oss för vilka geografiska platser vi, i liten skala,  ska börja sälja varan på.”

Det grundar sig i var målgruppen finns. Till exempel var majoriteten av de indier som bor i Myanmar rör sig.

“Vi ser till att påbörja marknadssegmenteringen och sedan bestämmer vi det med distributören och övergår till prissättningen”.

Bengt Jönsson menar även att en välgenomtänkt marknadsföringsstrategi i butik för synlighet och genom tv, radio, sociala medier mot konsument är av stor vikt. Det kan handla om allt från smakprover, multiköps-kampanjer, plats i hyllan/på golvet till skyltar eller rabatter.

I veckans avsnitt av Big in Asia får vi höra om hur man lanserar och etablerar en produkt i olika länder. Vilka är dom vanligaste misstagen och vilka kulturkrockar uppstår?


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.