Kinnevik-ägda Home24 och Amazon, med Jeff Bezos i spetsen, är några som vill välta Ikea från tronen. Fotograf: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT, Skärmdump, Ted S. Warren/AP (montage)

Ikea kämpar på nätet – här är bolagen som vill ta över tronen

Ikea är störst i världen på möbler. Men när branschen digitaliseras kan förutsättningarna förändras. Flera bolag med onlinefokus har fått upp vittringen. Ett av dem är e-handelsgiganten Amazon.

Det tog tid för möbelförsäljningen att flytta ut på nätet, men nu är det ett av de snabbast växande segmenten inom e-handel, skriver Wall Street Journal.

Det var möbelvaruhus som gjorde Ingvar Kamprad till mångmiljardär. Den avlidne grundarens Ikea omsatte förra året 354 miljarder kronor under 2016 och hade 396 varuhus i 48 länder.

Men världens största möbelhandlare har också satsat på e-handel de senaste åren. I Sverige kom förra året 672 miljoner kronor av Ikeas totala omsättning i landet på 16,4 miljarder kronor från e-handeln, uppger sajten Ehandel.se.

Konkurrensen från e-handeln har fått Ikea att lägga om sin strategi, skrev Financial Times i slutet av förra året. När besökarantalet till Ikeas stora varuhus utanför städerna faller, ska man börja testa att sälja sina möbler genom större onlinehandlare.

"Det här är den största förändringen i hur kunderna möter Ikea sedan konceptet kom till", sade Torbjörn Lööf, vd för Inter Ikea, till tidningen.

Förra året invigdes dessutom Ikeas nya e-handelslager i Arlandastad som ska skicka ut över 100 000 hemleveranser årligen till kunderna i Stockholm. Nyligen lanserades också en augmented reality-app som ska visa hur möblerna ser ut i kundens hem.

Men omställningen från fysisk till e-handel kan ha varit för långsam, menar vissa bedömare.

"Hittills har de inte varit så jätteduktiga", sade Andreas Svensson, e-handelsexpert på HUI Research till nyhetsbyrån TT i början av året. Bolaget har en lägre andel e-handel än konkurrenterna men borde ha resurserna för att gå i bräschen, sade han vidare.

Hur det kommer att gå för Ikea på nätet i framtiden återstår att se. Men klart är att det finns flera konkurrenter som är redo att ta marknadsandelar om möbelkedjan från Småland skulle halka efter.

Här är några av bolagen som utmanar Ikea:

Made.com

Foto: Skärmdump

Grundades 2010 och är en London-baserad aktör som säljer möbler online. I mars tog bolaget in omkring 460 miljoner kronor i riskkapital och 2017 omsatte man knappt 1,5 miljarder kronor, en ökning med 40 procent jämfört med året innan.

"Vi vill bli det nya Ikea", har grundaren Ning Li sagt till The Guardian. Enligt honom har branschen inte förändrats på 50-60 år, och den senaste revolutionen stod just Ikea för.

På flera marknader är bolaget lönsamt. Enligt Techcrunch vill den brittiska möbelhandlaren erbjuda lägre priser genom att kontrollera allt från tillverkningen till e-handelsplattformen. 

Amazon

Foto: Ted S. Warren/AP

Jeff Bezos tillväxtmaskin har pressat många branscher. I slutet av 2017 lanserade man sina första möbelvarumärken, enligt Business Insider. Leveranserna är gratis till skillnad från hos Ikea. De flesta av Amazons möbler behöver, till skillnad från Ikeas, inte sättas samman.

Samtidigt ska Ikea själva börja sälja möbler genom Amazons plattform under 2018, enligt nyhetsbyrån AP.

Home24

Foto: Skärmdump

Den Berlin-baserade nätmöbelhandlaren lanserade 2009 och levererar till sju europeiska länder och Brasilien. De första nio månaderna under 2017 steg Home24:s omsättning med 10 procent till knappt 2 miljarder kronor.

En av storägarna är svenska Kinnevik. Enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters har Home24 anlitat banker för att ta sig till börsen. Värderingen skulle kunna hamna på omkring 5 miljarder kronor.

Otto


Foto: Skärmdump

Den tyska postorderjätten grundades 1949 men har gått över till e-handel. Tidigt började man satsa på möbelförsäljning online eftersom man såg tillväxtpotential där och redan 2013 sålde man mer möbler på nätet i Tyskland än vad Ikea gjorde. Räkenskapsåret 2016/2017 steg omsättningen med 5 procent till drygt 126 miljarder kronor. Tillväxten drevs enligt nyhetsbyrån Reuters bland annat just av nätförsäljningen av möbler.

Crate & Barrel


Foto: Skärmdump

Det amerikanska bolaget grundades 1962 och helägs idag av tyska Otto. De senaste åren har Crate & Barrel satsat hårt på sociala medier för att visa upp sina möbler och bland annat samlat ihop 1 miljon följare på Instagram, enligt Wall Street Journal

Över hälften av mediabudgeten går till digitala medier. Crate & Barrel har 125 butiker men i dag sker nästan hälften av försäljningen online.

Till skillnad från Ikea avstår man från att sälja sina möbler på Amazons plattform.

Wayfair

Foto: Skärmdump

Den amerikanska e-handlaren grundades 2002 och var 2014 den största nätexklusiva möbelhandlaren i USA. 2017 omsatte man totalt nästan 40 miljarder kronor. Låga priser och ett stort sortiment har lyfts fram som framgångsfaktorer. Enligt Techcrunch har Wayfair varit snabba på att omfamna nya teknologier, såsom bildsök och augmented reality.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  4. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  5. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant