Fotograf: Get Raw

Här är supertalangen som ska ta upp kampen med godisjättarna

Årets Näringslivsrookie i Malmö för 3 år sedan och Supertalang i år. Tanken är att på allvar ta upp kampen med godisjättarna genom att erbjuda ett hälsoriktigt alternativ till att stilla sötsuget i samhället.

Nu tar grundaren av rawfood-produkten Get Raw, 32-åriga Carolina von Rosen, nästa steg genom att dra igång bolaget Dig– Damn I´m Good.

Carolina von Rosen befinner sig på ett hälsocenter i Costa Rica och kan inte för sitt liv förstå hur hon ska få kladdkaka serverad då fokus borde ligga på hälsa.

Drygt 900 mil därifrån befinner sig hennes mamma - serieentreprenören Ulrika von Rosen – på invigning av en rawfood-restaurang i Malmö.

Men trots avståndet och att de båda kvinnorna kommer från olika generationer blir de smått chockade över hur väl rawfood låter sig smaka och bestämmer sig för att dra igång ett bolag.

Då Carolina von Rosen återvände hem för att gå en kockutbildning i Malmö inom just rawfood och därefter arbetade en tid vid Rawfood House födde duon planer på att utveckla en rawfood-variant på klassiska storsäljaren – Delicato-bollen.

”Jag hade aldrig gillat sötsaker egentligen. Så tanken var att få fram en produkt som både ska tillfredsställa sötsuget och bli en njutning i vardagen.”

Snart stod det dock klart att det var synnerligen komplicerat att tillverka en rawfood-variant på Delicato-bollen och efter månaders experimenterade i mammas kök blev det i stället hälsobaren Get Raw.

Produkten finns idag i fyra smaker -– lakrits, hallon, choklad och kola och utan att ta in en enda krona i riskkapital säljs den redan via 500 återförsäljare i Sverige, däribland Coop och Bergendahls.

Get Raw distribueras också i övriga nordiska länder, inklusive Island, samt i Frankrike och Spanien.

Men det finns ett problem.

Senaste året har omsättningen backat med 2 miljoner kronor till 5,5 miljoner kronor.

Carolina von Rosen hävdar att det dels beror på att konkurrensen om rawfood-produkter har hårdnat i takt med den snabbt växande hälsotrenden, dels för att Get Raw inte sattes i främsta rummet under uppsägningstiden från distributören Kung Markatta – ett bolag specialiserat på ekologiska och rättvisemärkta livsmedel.

Men den kanske allra främsta orsaken är att duon har lagt tid på att utveckla ett nytt varumärke – Dig eller Damn I´m Good.

Bolaget ska utmana godisjättarna genom att ge ett hälsoriktigt alternativ för att stilla sötsuget i vardagen.

Supertalangens plan är att släppa första Dig-produkten i maj och därefter introducera ytterligare sådana produkter under de kommande två åren.

”Det är alltid svårt att säga exakt hur det blir. I värsta fall kan man få lägga ned en produkt i allra sista stund som exempelvis inte håller måttet kvalitetsmässigt.”

Men även om budskapet ändras så ligger återförsäljarstrategin fast.
Den går ut på att börja sälja in produkten till bolag som Urban Deli och Paradiset för att sedan gradvis jobba sig upp i kedjan ända till dagligvarujättar som ICA.

”Det brukar sägas att om man får in en produkt på ICA som inte säljer får man sällan en andra chans.”

Uppväxt i entreprenörsfamilj med pappa som driver lantbruk på familjens gård utanför Landskrona och mamma som serieentreprenör drömde Carolina von Rosen om att en dag starta eget.

Parallellt kämpade hon med matmissbruk under tonåren, vilket gjorde att hon fick ett stort intresse för sambandet mellan mat och hälsa och hur ”tomma kalorier” leder till olika former av matmissbruk som överätning, hetsätning och sockerberoende.

”Det är en fråga som ligger mig varmt om hjärtat på grund av mina egna erfarenheter.”

Då det blev dags att ta studenten drog hon iväg till Australien för att backpacka, men snart arbetade hon både på restaurang och kafé i landet down under.

Hon hann knappt komma hem förrän det var dags för en kläddesignutbildning i Florens som kändes på tok för nischad och sedan en treårig utbildning i service management i Helsingborg i regi av Lunds universitet som kändes för bred.

”Jag har drömt om att starta eget sedan jag var liten och ville läsa ekonomi för att få ett businesstänk. Men jag är ju en kreativ person och kände inte att jag skulle orka med att läsa ekonomi i Lund. I Helsingborg fick jag ekonomin fast i en roligare form.”

Hon slutförde utbildningen och specialiserade sig sedan genom att ta en master i entreprenörskap vid just Lunds universitet.

Det bar så småningom av till Sydamerika och destinationer som Argentina och Costa Rica där hon reste runt på olika retreats samt utbildade sig till yoga-instruktör.

Då hon senare skulle dra igång Get Raw med sin mamma ringde hon runt till olika människor i branschen och fick bland annat rådet att lägga ut produktionen.

Då första pallen anlände från fabriken i Tjeckien fick mammas källare fungera som lagerlokal.

Genom att sätta upp en målsättning att kontakta 15 potentiella kunder per dag och vinna en per dag i snitt började pallarna snart att anlända i allt stridare ström.

Då Get Raw äntligen skulle våga ta steget till de stora dagligvaruhandlarna så kopplades Kung Markatta in.

Tanken var att lägga sig strax under 20-lappen per bar, men då GetRaw lade stor vikt vid högsta kvalitet och god smak blev tillverkningsprocessen såpass dyr att det krävdes något högre prislapp för att få marginaler i affären.

”Det är klart att 20-25 kronor kan låta dyrt för en bar, men prislappen är densamma som som för många andra bars på marknaden som har ett betydligt sämre innehåll.”

I september plockade hon hem distributionen från Kung Markatta och kopplade in ett säljbolag i samma veva.

”Det gick inte riktigt som vi ville med den svenska marknaden. Vi kände att vi inte fick det fokus vi behövde.”

Som extra åtgärd för att stärka sitt fäste hos de stora spelarna har Carolina von Rosen och hennes bror flyttat till Stockholm i höst – mamma bor dock kvar i Skåne.

”Konkurrensen är stenhård. Grab & Go-produkter som hälsobars växer snabbt och med tanke på att hyllorna är lika stora som för fem år sedan får man trängas på dem.”

Hon ser ändå tecken på att hyllorna kommer att breddas i takt med att målgruppen växer sig allt större.

”Till slut borde det bli som i Storbritannien och USA där bars-hyllorna kan uppta hela gångar. Man ser också mycket reklam just nu på temat att man inte är sig själv när man är hungrig. Det här suget vi vill stilla med Get Raw och Dig. Godis mår vi bra av.”