Isabella Lövin och Gunhild Stordalen kraftsamlar inför årets EAT Forum som går av stapeln i juni. Fotograf: Gita Nair

Gunhild Stordalen: "Sverige kan bli ett Silicon Valley för hållbar mat"

Med nytt stöd från den svenska regeringen fortsätter hennes resa mot en global hållbar matproduktion. Gunhild Stordalen vill se en "Tesla för tallriken" och ger sig inte förrän nya innovationer har tagit över hyllorna i matbutiken.

I juni genomförs den mest ambitiösa upplagan av EAT Forum hittills och ett stort antal aktörer med olika expertis samlas för att lösa planetens mat-relaterade utmaningar för hälsa och klimat. Konferensen fyller fem år och nytt för i år är att regeringen, med biståndsminister Isabella Lövin i spetsen, har gått in som officiell medarrangör.

“Det känns stort i och med att Sverige är en global ledare på matområdet och tidigt synliggjorde kopplingen mellan människors och planetens hälsa. Det var till exempel det första landet som gav kostråd kopplade till hållbarhet. Mat är det absolut viktigaste området vi kan fokusera på just nu för den globala folkhälsan och klimatet”, säger Gunhild Stordalen.

Hon påpekar att maten är vår största möjlighet att skapa en global rörelse för att uppnå hållbarhetsmålen, eftersom den kopplar klimatdiskussioner och andra globala utmaningar till något som vi kan förhålla oss till. Något som alla kan känna att de kan vara med och påverka.

Isabella Lövin håller med och fyller i.

“Att konkretisera ämnet för gemene man och att koppla klimatfrågan till mat är helt genialt. Det är ett otroligt bra tillfälle att diskutera vad maten betyder för varje medborgare och vilka utmaningar vi står inför i framtiden”.

Hur pass mycket har aktörerna i näringslivet förstått av hur mat och klimat hänger ihop?

“Många företagare vill vara med och förändra men ibland ligger regelverk och politik efter. Det behövs också ett konsumenttryck. När jag började karriären som journalist och skrev om miljöfrågor ville vissa tidningsannonsörer dra sig ur för att det inte stämde överens med deras produktion. Nu ser det helt annorlunda ut för kunderna bryr sig om miljön och det ökar lönsamheten, en win-win-situation”, säger Isabella Lövin.

“Ja, näringslivet har förstått att nu är det adapt or die som gäller”, konstaterar Gunhild Stordalen.

Att båda har haft ett engagemang sedan lång tid är tydligt. Gunhild Stordalen berättar om hur hon som barn växte upp nära naturen och mest hade fyrbenta vänner. Hennes föräldrar lärde henne tidigt om hur människan ödelägger planeten vilket gjorde att hon var engagerad i miljöfrågor, som att rädda regnskogen, redan vid sju års ålder.

Gunhild känner sig hoppfull när hon ser spännande innovationer på matområdet. Viktigast för entreprenörer är att tänka på helheten och att skapa innovationer som förebygger de underliggande problemen – som ohälsosam kost och icke-hållbar matproduktion. Att inte bara fokusera på att lösa problemen när de redan är här, som kroniska sjukdomar och miljöförstöring. Hon tror att Sverige och Norden har möjligheten att bli ett Silicon Valley för innovationer på matområdet.

“Jag testade att vara vegan några månader och det var en intressant upplevelse. Det måste tas fram fler alternativ, som exempelvis Oatly som gör produkter som inte bara är bra för oss och planeten, utan också faktiskt smakar bra. Drömmen är att butikshyllorna fylls av innovativa hållbara produkter, en Tesla för tallriken”, ler hon och fortsätter.

“Vi kommer aldrig lösa problemen med klimat och hälsa om vi inte arbetar förebyggande, som Albert Einstein sa Intellectuals solve problems, geniuses prevent them”.