ANNONS

5 myter om fakturaköp – så får ditt företag bättre likviditet

För svenska företag i tillväxt har fakturaköp blivit en populär lösning när likviditeten är upplåst i långa betalningsvillkor. Trots att denna finansieringsform är etablerad sedan länge, finns det seglivade myter om fakturaköp. Här kommenterar Ludwig Pettersson, vd på finansieringsföretaget Credstep, fem av de vanligaste myterna.

De fem vanligaste myterna om fakturaköp

1. Det är bara företag med dålig ekonomi som säljer fakturor

Att det skulle vara ett tecken på att företaget har dålig ekonomi och står inför en konkurs är nog en av de vanligaste myterna. Tvärtom är det snarare företag i tillväxt som kan behöva sälja fakturor då intäkterna ökar parallellt med att kassaflödet lätt släpar efter.

Ta ett konsultbolag som nyanställer som exempel. Betalning för fakturerade timmar på den nya konsulten kan först faktureras efter påbörjat arbete och direkt släpar kassaflödet på grund av tiden från fakturering till förfallodatum, samtidigt som konsulten ska ha lön från start. Nyanställning är också ofta förenat med andra personalkostnader ska betalas såsom tjänstepension, sjukförsäkring och it-utrustning. Att sälja fakturor säger därmed ingenting om företagets ekonomiska läge mer än att man har en likviditetsutmaning. 

2. Att sälja fakturor gör kunderna oroliga

De allra flesta privatpersoner har inga som helst problem med att köpa en produkt från en e-handlare och betala den på faktura till Klarna. Varför skulle det vara någon skillnad för företag? 

Många storbolag samt aktörer i den offentliga sektorn har haft en negativ inställning till fakturaförsäljning eftersom de då inte kunnat utnyttja sin motpart genom att släpa efter med betalningen i samma utsträckning. Dessa aktörer är fullt medvetna om att vi har rutiner som gör att vi kan följa upp snabbare. 

3. Ett factoringbolag värnar inte om dina kundrelationer

Precis som i alla andra branscher finns det rötägg och en del beteenden från åttiotalet skapade uppfattningen att factoringbolag inte brydde sig om relationen till slutkunden för de kunder vars fakturor de tog över. Att fakturaförsäljning fortsätter vara ett populärt och fungerande finansieringsalternativ visar på orimligheten i denna myt. Detta kan till och med stärka dina relationer då faktureringen ligger i händerna på experter inom fakturering, som förstår kundernas behov i dessa frågor

4. Du är tvungen att sälja alla dina fakturor

Det finns traditionella aktörer som har som krav att du måste sälja alla fakturor, eller åtminstone en bestämd volym. Om du inte når dessa krav tas en straffavgift ut. Credstep vill slå hål på den myten genom att erbjuda en flexibel tjänst, som innebär att du kan välja själv om du vill sälja en enskild faktura eller hela din kundreskontra, utan att förbinda dig till någon volym.

5. Du blir upplåst i långa kontrakt

Även denna myt har tyvärr sin grund i hur en del bolag i branschen agerar. De binder upp kunderna i långa avtal, vilket är främmande för Credstep – som istället ser till att det är upp till dig när du vill använda dig av den flexibla lösningen. Företagets motto är att en nöjd kund kommer tillbaka. 

Vill du också stärka ditt företags likviditet? Ta kontakt med Credstep för mer information.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant