Fotograf: Lars Pehrson / SvD / TT

Så blev han en av Sveriges tyngsta tech-investerare: "Efter att ha lagt 10 000 timmar på affärer och Internet blev jag duktig"

Supertalangen och blytunge tech-investeraren hjälper över 25 miljoner människor till en mer hälsosam livsstil – appen Lifesum går som tåget i både USA och Sverige.

Entreprenören, techinvesteraren och supertalangen Henrik Torstensson har haft fingrarna i så gott som varje syltburk då InternetSverige byggdes. Han tycker att Stenmark-citatet ”… ju mer jag tränar, desto mer tur har jag” stämmer väl in på hans ”resa”.

Efter att ha korats till en av Sveriges tyngsta tech-investerare hösten 2016 lägger han numera all tid på den snabbväxande hälsoappen Lifesum.

 ”Vi har gått från 2 miljoner användare till drygt 25 miljoner. Appen går bäst i USA, men Sverige är också en stor marknad”, säger Henrik Torstensson som tillsammans med Marcus Gners var med och grundade Lifesum 2013.

Likt att världen har vetat att cigaretter är farligt i 50 år hävdar Henrik Torstensson att många idag är medvetna om vikten av motion och goda kostvanor, men behöver ”hjälp på traven”.

Henrik Torstensson

Bolag han har investerat i:

  • Videoplaza (som sedan såldes för en halv miljard kronor 2014).
  • Tieday (skjortor och slipsar på nätet).
  • Brisk (säljsystem, men idag ett nedlagt bolag).
  • Fiskeappen Fishbrain.
  • Onlinesäkerhetsbolaget Castle.
  • Säljmotivationsverktyget Sparta Sales.
  • Rekryteringsverktyget TeamTailor.

 

Det är här som Lifesum kommer in i bilden.

Bolagets vision går ut på att göra människor ”healthier and happier” genom att hjälpa användarna att hålla ordning på motion och kosthållning.

”Den typiska användaren av Lifesum är en kvinna inom millennial-generationen (20-35 år) som genom en mer hälsosam livsstil vill sänka vikten några kilon och få mer energi.”

Han anser inte att Lifesum drar att nytta av människors svagheter.

”Vi trycker inte ut en bild av hur man ska vara, utan hjälper användarna att genomföra de livsstilsförändringar de själva vill."

DI utsåg Henrik Torstensson till en av Sveriges mäktigaste techinvesterare hösten 2016, men efter att ha varit med och grundat Lifesum 2013 har det inte blivit lika många investeringar och den senaste helt nya investeringen skedde 2015.

”Jag lägger 110 procent av min arbetstid på Lifesum och spenderar resten av tiden med min fru Malin, som är vd för träningsappen FitnessCollection, och med vänner.”

Han tror att kombinationen: något man är bra på, brinner för, jobbar hårt med och naturligtvis också kan tjäna pengar på för har bidragit till framgångarna som entreprenör och investerare.

”Jag tror inte på slumpen helt slumpmässigt, utan mer på Ingemar Stenmarks klassiska citat om att ”ju mer jag tränar, desto mer tur har jag”. På så sätt är jag en produkt av att efter att ha lagt 10 000 timmar på affärer och Internet så har jag blivit duktig inom området. Sedan måste man vara ödmjuk för att det finns ett inslag av tur.”

Henrik Torstenssons liv tycks bestå av en smått osannolik spiral av händelser.

Ett bra exempel var när han började arbeta på snabbväxande tjejcommunityn Stardoll i samma veva som blivande Spotify-grundaren Daniel Ek.

”Han var CTO på Stardoll från hösten 2015 till våren 2016 och visade en sällsynt kombination av teknisk och kommersiell skicklighet i yppersta världsklass.”

Det var också på Stardoll vägarna korsades med blivande parhästen på Lifesum – Marcus Gners.

På frågan om Stardoll var en så bra grogrund att bli en fullfjädrad Internet-entreprenör att vem som helst hade kunnat bli det där menar han att det inte fungerar på det viset.

”Vid sämre ekonomiska tider fördelas talangfulla människor inom ett snävt område på ett fåtal bolag. Vid goda tider finns det fler stora bolag som anställer, fler vågar starta bolag och talangerna sprids mer.”

Förutom att det rådde lågkonjunktur under Stardoll-tiden var bolaget tidigt ute med en så kallad freemium-modell, vilket som namnet antyder innebär att användaren utöver själva grundversionen också kan välja att betala för extra saker.

Då Index Ventures och Seqouia gick in i Stardoll exploderade utvecklingen ungefär på samma sätt som att Lifesum har gått från 2 till drygt 25 miljoner användare på några år.

”Redan då gjorde Stardoll gjorde mycket av det som många av de mest populära apparna gör idag.”

På frågan om vad som redan är eller kan bli vår tids Stardoll i att attrahera talang menar Henrik Torstensson att, utöver Lifesum, har den digitala vårdtjänsten Kry inte bara har en oerhört spännande affärsidé, utan också har lyckats rekrytera tung techtalang.

Ett annat exempel när Henrik Torstensson befann sig på rätt plats vid rätt tidpunkt var då han började arbeta för Tradedoubler sommaren 2000 och sprang på den blivande iZettle-vd:n Jacob de Geer.

Denne var Sverige-chef för annonsbolaget Tradedoubler och vid den tidpunkten hade Dotcom-bubblan precis brustit och dragit med sig många företag i fallet.

”Det gäller att ha lite tur. Jag kunde lika gärna ha hamnat på något Internetbolag som hade gått i konkurs så snart bubblan brast."

"På Tradedoubler lärde jag mig för första gången om internationalisering av bolag. ”

Det var också på Tradedoubler han träffade den andre blivande Spotify-grundaren Martin Lorentzon.

”Det var en miljö med många duktiga och drivna människor.”

Under samtalet reflekterar han även över hur de små tingen har spelat en viktig roll i livet.

Eftersom att han inte kunde programmera, valde han en ekonomutbildning för att få fler möjligheter än vad han trodde statsvetarutbildning skulle ge.

”Hade Internet inte funnits hade jag säkert blivit managmentkonsult eller journalist.”

Reflekterar du mycket över livets sinkadus?

”Jag har jobbat hårt, men aldrig trott att jag är bättre än alla andra. Man ska vara ödmjuk för att det finns 6 miljarder människor på jorden och att jag drog en vinstlott genom att födas i Sverige under rätt tidsepok. Det går att kontrollera mycket, men inte allt.”

Född i Motala med pappa som civilingenjör och mamma med jobb i kommunen kretsade diskussionen om vanliga saker vid frukostbordet – inte entreprenörskap.

Efter militärtjänstgöring i Skövde gick flyttlasset till Stockholm och jobbet som chefredaktör för en spelsajt hos Spray.

Då han började på Handels insåg han att det var roligare att jobba och bli en del av Sprays satsning att sälja datorspel via e-handel - Ingo.

När han ändå beslöt sig för att slutföra Handels höll han kontakt med branschen genom att dels starta en techblogg 2002 som snart fick många läsare, dels att jobba parallellt med studierna.

Du känns som ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Du verkar ha varit med vid alla större händelser när InternetSverige byggdes?

”Det gäller att få in en fot och gör man sedan bra ett jobb så kommer bollen ofta i rullning.”

Vad föll du för med Lifesum så mycket att du övergav rollen att investera i andra bolag efter framgångarna?

”Jag letar efter fyra saker i ett bolag: en bra produkt, användartillväxt, affärsmodell och bra människor. Lifesum hade alla delarna plus att inom området hälsa, mat och motion kan man på riktigt göra världen bättre. Jag har inte slutat investera helt, men kraven på nya investeringar blir högre när Lifesum växer snabbt och att fokusera på det är den bästa investeringen jag kan göra. "

I april 2014, när Lifesum  omsatte 20 miljoner och hade 20 anställda, tog man in 6,7 miljoner dollar från Bauer Media och Sparklabs Global. Därefter hade man en andra runda med samma bolag samt NGP Capital och Draper Esprit på 10 miljoner dollar.

”Vi har på kort tid gått från 5-6 anställda till 57 personer och vi fortsätter att växa. Lifesum är en grym produkt, men vi tittar även på nya produkter och områden. Det händer extremt mycket inom digital hälsa just nu."

Henrik Torstensson menar att det är lätt att tro att vem som helst kan skapa en hälsoapp, och många blir lite överraskade när de inser att Lifesum är 57 personer.

Den stora skillnaden idag jämfört med för 5-6 år sedan är att det på den tiden kunde räcka med en iOS-utvecklare, en designer och en produktägare att få fram en app, medan det numera krävs många fler som till exempel både iOS- och Android-utvecklare, backend-utvecklare, experter på hälsa och nutrition, machine learning, partnerskap, marknadsföring med mera för att nå ut.

Men det finns redan många så många hälsoappar. Varför ska man välja er?

”Vi har höjt nivån för vad som är en bra hälsoapp. Vi använder bland annat AI och maskininlärning för att exempelvis skapa bättre gränssnitt. Vi hjälper vår användare att leva ett bättre liv på enklast möjliga sätt.”

Här är Henrik Torstenssons fem tips till ett framgångsrikt app-bolag

1.  Produkt – produkten måste kunna bli ledande på en marknad som miljontals (minst!) människor är intresserade av.

2. Team – människorna gör bolaget och att anställa rätt människor och bygga bra team är ännu viktigare än vad du tror.

3. Användartillväxt – en produkt som inte når ut till användarna går det inte att bygga ett bolag kring, du måste lösa hur du når ut till användarna genom distribution, marknadsföring, PR, word-of-mouth och så vidare. Enbart word-of-mouth räcker sällan.

4.  Intäktsmodell – för att kunna växa behöver bolaget ha intäkter, hitta den modell som passar din produkt och strategi för användartillväxt: annonser eller ta betalt av användarna.

5.  Uthållighet – det tar tid att nå framgång och det tar ännu längre tid att växa sig stor, ge inte upp på vägen.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Den här skräckinjagande grafen visar hur Sveriges BNP riskerar att falla fritt i år
  2. Genombrottsavtal för svenska forskningsbolaget – skickar upp aktien över 20 procent
  3. Tipset: Köp H&M-aktien nu när ingen annan vill ha den
  4. Japansk fast fashion till Sverige: Då öppnar Uniqlos nya flaggskeppsbutik
  5. Musks uppriktiga mejl till anställda: Vi behöver radikala förbättringar för att få ut Model 3
  1. Nu störtdyker försäljningen av bostäder i Stockholm
  2. Idag slog H&M:s senaste satsning AFound upp dörrarna – här är VA:s dom
  3. H&M-aktien faller tungt på börsen idag – det här är anledningen
  4. Efter 100 000 simuleringar: AI har svaret på vem som vinner fotbolls-VM – och det är inte Tyskland
  5. Sveriges bästa analytiker: Här är aktien du ska ta rygg på

För dig som prenumerant