Fotograf: TT Nyhetsbyrån

"Att uppfostra nästa generation till frimodiga entreprenörer oavsett yrke är en av de viktigaste roller kvinnor har"

Med kunder som Google och Facebook är Stina Ehrensvärds internetsäkerhet på väg att bli världsstandard.

Redan 2008 stod Stina Ehrensvärd på scenen och prisades av Veckans Affärer som den mäktigaste entreprenören. Året innan startade hon Yubico, som sålde en hårdvaru­nyckel för säkerhet på internet.

"Det var framsynt av Veckans Affärer att ge mig det priset så tidigt. Då behövde jag verkligen den uppmuntran", säger hon i dag, när tjugoårsjubilerande VA Kvinna bekräftar sin tidiga spaning med att åter placera henne i topp.

Nu har hon verkligen makt. Yubicos internetsäkerhetsprodukter är på väg att bli världsledande standard. De har världens största internetbolag som kunder – Google, Microsoft och Facebook. Men även den brittiska statsförvalt­ningen och fem av världens största banker.

"Det vi har byggt blir den största säkerhetspåverkan på internet, det är vad gsm var för mobiltelefonin", säger Stina Ehrensvärd.

Det känns bra, för hon älskar internet.

"Av alla uppfinningar världen skådat är detta den mest fascinerande. Jag blev bokstavligt förälskad. Sedan blev jag bekymrad."

Säkerhetsoron drev fram Yubico och dess hårdvarunyckel Yubikey.

"Tänk dig en och samma säkerhetsnyckel till allt du gör på internet: ett digitalt id. Som passet du reser med i alla länder."

Men det tog ett tag att övertyga marknaden om att hårdvara vinner över mjukvara och dessutom utveckla en enkel produkt.

"Det är svårt som entreprenör att behålla motivationen i början när det är besvärligt. VA:s pris då var en av de medgångar som gav en kick i rätt riktning."

Ungefär i samma veva snappades de upp av podcasten Security Now med 100 000 lyssnare i femtio länder. Då kom kunderna.

"2010 började Google köpa vår produkt. Då behövde vi jobba nära de stora internetbolagen", säger Stina Ehrensvärd, som sedan dess bor i Palo Alto även om Yubicos huvudkontor ligger i Stockholm.

I dag har Google support för deras produkt, Facebook rekommenderar dem i en Youtubefilm. Med jättarnas användarbas behöver de inga andra kunder.

"2012 stängde vi en stor affär med Google och blev lönsamma. Sedan dess styr vi vårt eget öde. Det är en enorm skillnad för en entreprenör."

Stina Ehrensvärd är glad att hon följde sin intuition och flyttade till Silicon Valley och tackar sina föräldrar för sin starka självkänsla.

"När jag klättrade högt i träd varnade de inte utan frågade mig om utsikten. Att uppfostra nästa generation till frimodiga entreprenörer oavsett yrke, är en av de viktigaste roller alla kvinnor har. Man ska vara jätteförsiktig med att säga nej till barn – alla entreprenörer behöver kunna bryta ny mark."

Stina Ehrensvärd sprudlar när hon pratar om sitt arbetsliv, men påminner flera gånger om det viktigaste i ett företag: teamet. Hon hade inte kunnat göra detta utan maken och medgrundaren Jakob Ehrensvärd, säkerhetsingenjör och i dag bolagets tekniske chef. Inte heller utan sin ekonomichef eller andra specialister på just deras områden.

"De priser jag får hör till hela bolaget."

Utmaningarna 2018 gäller både produkten "Vi ska lansera en bättre lösning för IOS" och organisatoriskt: "Rekrytera säljare och marknadsförare. Och ingenjörer som bygger nya produkter. Hittills är det de som sålt produkten."

Men sådana utmaningar är strunt­saker när man har vind i seglen:
"Tiden jobbar för oss. För tio år sedan såg hotbilden annorlunda ut, då trodde man mer på mjukvara. Nu är det dags för oss att växa – det är jättespännande." 

LÄS MER: Hela listan - Näringslivets 125 mäktigaste kvinnor 2018