ANNONS

”Vi måste bli bättre på att förmedla vår viktiga samhällsroll”

Elnätsföretaget Ellevios uppgift är att bygga framtidens infrastruktur, så att Sverige kan fortsätta utvecklas.  ”För att lyckas med det krävs en mångfald inom bolaget som återspeglar samhället”, säger Johan Lindehag, vd på Ellevio.

En mer jämställd energibransch är inte bara bra för återväxten och utvecklingen; det är också viktigt för samhället.

”Kvinnor är en minoritet i vår bransch, men definitivt inte i samhället. Därför är jämställdhet en av våra viktigaste framgångsfaktorer. Om vi speglar vår organisation mot hur samhället ser ut så kommer vi också att kunna utveckla Ellevio snabbare”, säger Johan Lindehag.

Varför är könsfördelningen så ojämn inom tekniska yrken?

Ellevio

Ett framgångsrikt mångfaldsarbete startar med ledningen – vilket Ellevio är ett gott exempel på – med en könsfördelning på 55 procent kvinnor och 45 procent män i ledningen. År 2017 var andelen kvinnliga medarbetare i organisationen 27 procent. Målet 2023 är 33 procent och för att uppnå det behöver hälften av Ellevios nyrekryteringar vara kvinnor. 

Läs mer om Ellevio här

”Jag tycker att det är märkligt. I grund och botten finns det massor av kvinnor som är väldigt duktiga på matematik och fysik och som naturligtvis skulle bli mycket bra ingenjörer, vilket det råder brist på. Alla förutsättningar finns egentligen på plats”, säger Johan Lindehag.

Johan Lindehag menar att det bland annat handlar om ett marknadsföringsmisslyckande. Han förklarar att många tror att branschens enda uppgift är att stoppa kablar i backen, men det Ellevio framförallt gör är att bygga framtidens infrastruktur så att Sverige kan utvecklas:

”Vi måste bli betydligt bättre på att förmedla vår samhällsroll. Utan oss skulle Sverige stanna. Vi spelar en nyckelroll i omställningen till ett hållbart energisamhälle och vår utmaning framöver är att skapa ett intresse och en nyfikenhet kring vad Ellevio åstadkommer.”

Enligt Ellevios nuvarande affärsplan som sträcker sig till 2023, ska bolaget öka andelen kvinnor med 1 procent varje år. Det betyder i praktiken att hälften av alla nyrekryteringar ska vara kvinnor.

”Vi är i dagsläget under expansion och i samband med nyrekrytering har vi också möjligheten att öka jämställdheten inom bolaget”, säger Johan Lindehag.

Som ett led i Ellevios jämställdhetsarbete har de valt att inleda ett samarbete med tre organisationer som varje dag arbetar med jämställdhetsfrågor: Female Legends, Popkollo och Stockholms Fotbollförbund. Genom initiativet, som döpts till Switch, vill Ellevio hitta nya lösningar och bidra till en positiv utveckling i branschen. 

”En viktig del i vårt fortsatta arbete är att stötta initiativ som leder till en ökad jämställdhet. Just fotboll, musik och e-sport är traditionellt mansdominerade områden och därför vill vi lära oss mer om hur dessa organisationer arbetar för att motverka ojämställdhet”, säger Johan Lindehag och avslutar:

”Vi hoppas på en ”ge och ta-relation”. Att vi lär oss mycket och att de tjejer som redan har ett tekniskt intresse också bibehåller det, i till exempel valet av utbildning. Vi vill också att fler kvinnor vill bli chefer, att de ska välja att arbeta inom vår bransch och förhoppningsvis väljer oss som arbetsgivare.”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. ”Dags att fyndköpa nischbanken som lockar med hög direktavkastning”
  3. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  4. Personalslakt på Fingerprint Cards: Tre av fyra får gå från Skånekontoret
  5. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha

För dig som prenumerant