Fotograf: Fredrik Sandberg/TT, Skolverket/Youtube

Influencers ska rädda Arbetsförmedlingens rykte

En av myndigheterna med lägst förtroende hos svenska folket tänker nytt för att nå ut till ungdomar. 

I början av februari lade Arbetsförmedlingen en beställning på 250 0000 kr till företaget United Screens, multiplattform för online videos, för att köpa in marknadsföringskampanj med influencers, erfar DI.

Ett motiv är att förbättra bilden av myndigheten, skriver tidningen.

Enligt DI har Lucas Simonsson, som tidigare anlitats av Max och Coca-Cola, och Sabina Decirée, som tidigare arbetat med IQ, nämnts i diskussionerna. Planerna som ännu så länge är preliminära bekräftas av enhetschefen Ander Gawell.

”Med influencers försöker vi att nå den här målgruppen för att få spridning på Instagram, Youtube och Facebook”, säger han till DI.

Efter turbulens i influencervärlden med otillbörlig marknadsföring är Arbetsförmedlingen noggranna i sitt val av samarbetspartner innan ett slutligt avtal kommer att slutas rörande ungdomssatsningen och kampanjen.

I analysföretaget Nordic Brands senaste undersökning hamnade Arbetsförmedlingen i botten, tillsammans med Migrationsverket och Försäkringskassan, vad gäller anseende hos svenska folket.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant