Svenske entreprenören anammade organisationsguruns superknep: ”Fick bort tidstjuvarna”

Entreprenören David Tegenmark använder sig av en superhet metod som hjälpt honom få ordning på tillvaron.

Röj en kategori i taget, ta ordentligt farväl av saker och köp endast prylar som ger energi. Det är några av råden från japanskan Marie Kondo – en av de allra hetaste inom minimalism-rörelsen just nu.

Svenske entreprenören David Tegenmark är en av dem som "kondofierar" hela sitt liv.

Enkelt förklarat går huvudprincipen ut på att slänga först och organisera sedan.

Marie Kondo

Japanska organisationsgurun Marie Kondos böcker som storsäljarna "The Life-Changing Magic of Tidying Up – The Japanese Art of Decluttering and Organizing" och "Spark Joy" har sålt i dryga 8 miljoner exemplar på 40 språk.

Då organisationsgurun Marie Kondo deltog hos den amerikanska talkshow-värden Ellen DeGeneres våren 2016 framgick det bland annat att väntelistan på att få hjälp med att kondofiera ens hem brukar ligga på 3 till maximalt 6 månader.

En starkt bidragande orsak är att "Earth Overshoot Day" (då vi har förbrukat jordens resurser för det året) sker tidigare varje år, enligt Global Footprint Network.

Ett annat faktum är att svenskarnas konsumtionstakt motsvarar 4,2 jordklot, enligt Världsnaturfondens Living Planet-rapport från hösten 2016.

Så vad är det då som gör att japanska Marie Kondos metoder är hetare än hetast?

Entreprenören David Tegenmark är en de svenskar som har tagit sig an metoden.

"Lägenheten var belamrad med Lego och vi kunde spendera minst en timme per dag enbart med att plocka undan barnsaker. Idag har vi fått bort tidstjuvarna och har en helt annan energi."

David Tegenmark är ingenjör och arbetade först på managementkonsultbolaget Accenture, där mycket av arbetet gick ut på att strukturera och systematisera, men han insåg att han inte fick fullt utlopp för sin största passion i livet – hur system fungerar – och drog igång konsultbolaget Certus Growth.



Parallellt med arbetet har han exempelvis studerat psykologi och förstått att det krävs både vanor och struktur för att kunna driva bolag så effektivt som möjligt.

Det var dock inte förrän han lyssnade på Tim Ferriss podd med Marie Kondo som hans liv skulle ta en ny vändning.

Marie Kondo växte upp i ett tempel och började organiserade både det och senare skolans bokhyllor redan som 5-åring.

Som 19-åring tog hon steget till organisationskonsult med fokus just på att hålla ordning på saker och ting.

Idag ger hon mer eller mindre löftet att den som följer Konmari-metoden till punkt och pricka behöver ägna minimal tid åt att få ordning på saker under den resterande delen av sitt liv.

Det här sker bland annat genom att man gör sig av med allt som inte skänker glädje, rensar en kategori i taget i stället för ett rum i taget och låter varje kategori ha sin tydliga plats oavsett om det gäller hemmet eller på kontoret.

David Tegenmark är mäkta imponerad över hur Marie Kondo har fått människor över hela jorden att anamma metoden - det räcker med en Googling för att få se mängder av klipp med människor som befinner sig i olika skeden av sin "kondofiering".

Början till "kondofieringen" av hans eget hem och liv inleddes med att paret skulle homestyla lägenheten inför försäljning och han undrade om det var sunt att bära ned 30 flyttkartonger till källaren.

Inför flytt till parets nya lägenhet i augusti gjorde han slag i saken och inledde "kondofieringen".

Under resans gång har familjen gjort sig av med mängder med saker och till och med förändrat sina köpvanor.

Han menar att den som har använt Konmari-metoden ett tag både får perspektiv och inre tillfredsställelse över att bara ha saker man gillar och att vinsten med metoden vida överstiger saknaden av enstaka föremål.

En av de allra mest ångestframkallande "utrensningkategorierna" gällde böcker.

David Tegenmark som egentligen "aldrig slutat studera" hade lyckats samla på sig en diger samling under åren.

När det gäller kontoret handlar det mycket om att fråga sig om prylarna skänker glädje, skapa ett fritt utrymme åt dem och placera sakerna i hennes favoritpryl alla kategorier – fina kartonger.

"I fabriken har du ofta god ordning på var alla verktyg finns, men i våra kontorslandskap befinner vi oss långt ifrån det papperslösa kontoret. Det är illa med tanke på att det krävs vanor, struktur och ordning för att företag ska få fritt utrymme att växa."

Så "kondofierar" du ditt liv, enligt David Tegenmark:
1. Glöm allt om att städa ett rum i taget, utan rensa ut genom att gå igenom varje kategori.
2. Börja med den enklaste kategorin – kläder – och jobba dig igenom olika kategorier som böcker och övrigt till den svåraste – minnessaker.
3. Rensa alla kategorier först och organisera sedan.
4. Fråga dig om prylen skänker glädje. Om inte skapa ett mentalt avslut genom att tacka för tiden tillsammans.
5. Organisera varje del inom en kategori på en given plats.
6. Börja med dina egna prylar för att få andra att haka på.
7. "Kondofiera" i hyfsat tempo, men inse att det inte räcker med en vecka utan att det lika gärna kan ta minst ett halvår att "kondofiera" sitt liv.

 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant