Fotograf: Tomas Oneborg / SvD / TT

Här är Ikeas nya satsning – investerar i matsajt

Ikea blir delägare i Matsmart.se.

Ikea har klivit in som delägare i nätbutiken Matsmart.se vars affärsidé är att sälja mat på nätet som annars hade hamnat i soporna, skriver Di Digital.

Matsmart.se tog in 75 miljoner kronor i riskkapital från Norrsken och Axel Johnsons D-Ax. Nu hoppar även möbeljätten på tåget med 25 miljoner kronor.

"Ikea har fyllt ut rundan som blir totalt 100 miljoner", förklarar Karl Andersson, vd för Matsmart till Di Digital.

Nätbutiken, som växer så det knakar, förbereder nu för en expansion utanför Norden.

"Nu fortsätter vi expandera i de länder vi redan finns. I slutet av året, eller början av nästa, ska vi expandera utanför Norden", Karl Andersson, vd för Matsmart.

På kort tid har de lyckats dra till sig flera tunga delägare som de tidigare investerarna Northzone, GP Bullhound, Edastra och Inbox Capital. Likaså har affärsänglarna Johan Kleberg, vd för Adlibris, och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert haft ett finger med.

"Matsmart är ett intressant bolag med en genuin affärsidé som stämmer väl överens med våra ambitioner om att fler människor får tillgång till bra mat till ett lågt pris. Minoritetsinvesteringar som den här syftar till att stödja innovativa företag som är verksamma inom sektorer relevanta för Ikea-koncernen och som har en positiv inverkan på människor och miljö", säger Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group.

Ikea är i full rulle med investeringar i teknikbolag och förvärvade senaste det amerikanska Techbolaget Taskrabbit. De har även startat ett acceleratorprogram för mindre bolag.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.