Fotograf: AP (montage)

Allt från prylmässan i Vegas: Hetaste produkterna och supertrenden alla snackar om

Gigantiska Consumer Electronics Show, CES, i Las Vegas är slut. Hetaste trenden alla kategorier är virtuella assistenter i alltifrån duschar och speglar till bilar. VR och till och med AR är dock betydligt svalare.

Drygt 4 000 utställare, varav 800 startup-bolag. Det är facit efter årets CES-konferens i Las Vegas.

Hetaste trenderna:

  • På ett sätt kan man också säga att CES 2018 tar vid där årets förra upplaga av mässan slutade. Det vill säga virtuella assistenter var hett redan då.
  • Stora skillnaden är att virtuella assistenter går som en röd tråd genom hela mässan i år och återfinns till och med i badrumsspeglar, där ett exempel är badrumstillverkaren Kolos samarbete med Amazon som innebär att du exempelvis kan fråga spegeln hur vädret blir den dagen.
  • Mässan kan också beskrivas som en bjässarnas kamp där slaget framförallt tycks stå mellan Amazon och Google om att dominera den snabbt växande marknaden för virtuella assistenter.
  • Till skillnad från tidigare CES-mässor där Google knappt har medverkat har it-jätten denna gång köpt upp gigantiska annonsytor och till och med skapat sitt eget hus fyllt med budskap om Google Assistant och till och med ett kafé högst upp.
  • Enbart i USA har försäljningen av produkter med virtuella assistenter haft en hockeyklubbsliknande utveckling med en ökning på 279 procent 2017 jämfört med året dessförinnan, enligt Consumer Technology Association, CTA.  
  • Samtidigt har Amazon fortfarande en förkrossande marknadsandel på området i USA - 76 procent.
  • Försäljningen väntas dock peaka vid 90 miljoner sålda enheter 2019. Det här beror bland annat på att det finns en del att önska då det gäller utvecklingen av Artificiell Intelligens, AI.  
  • En ytterligare tydlig trend på årets CES är att det kryllar av hushållsrobotar – alltifrån robotar som ska ta hand om äldre personer till virtuella assistenter på ben. 
  • En rad branschöverskridande samarbeten har annonserats. Ett exempel är att Uber, Amazon och Pizza Hut skapar en konceptbil.
  • Kretskortstillverkare som Intel, Nvidia och Qualcomm har varit rejält på tårna, där bland annat Intel har utvecklat en dansande robot som visades vid Bellagio-fontänen i Las Vegas, medan Nvidia ligger långt fram inom området självkörande fordon.


Hetaste produkterna:

  • Google Assistant kontrollerar smarta hemprylar som ljus, apparater, sätter på tv-program via Chromecast och läser av kalendern för att upplysa om möten. Google har dock inte presenterat så många nya funktioner, utan snarare lagt tyngdpunkten på hur Google Assistant kan underlätta vardagen. Google använder också sitt Android-nätverk för att ”pusha ut” sin assistent till miljontals bilar från exempelvis Ford, General Motors, Volkswagen och Volvo. 
  • Google har också inlett samarbeten kring ”smarta skärmar” med bolag som JBL, Lenovo, LG och Sony för att kunna ta upp kampen med Amazon efter att bolaget släppt sin förste Echo-högtalare med skärm för ett par månader. 
  • Samtidigt har Alexa byggts in i alltifrån duschar från Kona och kökskokare från Whirlpool och General Electric till smarta glasögon från det New York-baserade bolaget Vuzix. Amazon-höjdaren, Priya Abani, har bland annat sagt till Wired att man ”ser en värld där Alexa är överallt”.
  • Toyotas självkörande fordon E-palette som bland annat är tänkt att användas för paketleveranser.
  • Kinesiska internetjätten Baidu var först ut på CES med att kombinera skärmar med virtuella assistenter. 
  • Baidu har nu släppt tre högtalare med operativsystemet Duer, vilket är en slags AI-plattform för konversationer. Ett exempel är Aladdin som är en kombination av en taklampa och projektor. 
  • Ett annat exempel är Little Fish som har pekskärm och stora likheter med Amazon Echo Show.
  • Samsung pushar för Bixby som är deras digitala assistent för smarta tv-apparater, klockor och till och med uppkopplade. 2020 ska alla Samsung-enheter ha Bixby och vid nästa intelligensnivå ska Bixby känna dig så bra att AI:n vet vad du behöver innan du ens ber den om det.
  • Det har kommit ett antal olika robotar som iPal som ska fungera som sällskap för äldre och yngre, är utvecklat av AvatarMind och kostar 1 500 dollar, Sonys nya robothund, Aibo, som till och med lyckades få besökarna att klappa den på huvudet och Nimbo som har ett intelligent säkerhetssystem för att exempelvis patrullera särskilda rutter.
  • Till och med kaffemaskiner, dammsugare och kattlådor har fått en AI-uppgradering.
  • En publikfavorit var The Mercedes-Benz User Experience, MBUX, med inbyggda pekskärmssystem och förståelse av röstkommandon.
  • Bang & Olufsens BeoSoundshape som stöder alltifrån Airplay och Chromecast till Spotify Connect och släpps i augusti.
  • Samsungs tv ”The Wall” som mäter 146 tum diagonalt och har en upplösning på 8 000 pixlar.
  • LG Signature OLED TV W8 som är 77 tum, men där en separat ljudenhet gör att tv-apparaten bara blir 3 millimeter tjock. Teven har också smarta hem-funktioner och olika AI-lösningar.
  • Sony 4K Ultra Short Throw Projector. Ser ut som en modern möbel, mäter 120 tum diagonalt, kostar 30 000 dollar och släpps senare i år. 
  • Teven har också en Glass Sound Speaker som skapar hemmabiokänsla i 360 grader.
  • Säkerhetssystemet Aura är ett futuristiskt rörelsedetektorsystem som inte använder kamera eller infraröd sensor, utan bevakar wifi-vågor för att upptäcka avvikande mönster i hemmet.
  • LG InstaView ThinQ Refrigerator med en inbyggd touchdisplay på hela 29 tum. Frysen visar bland annat väder, recept och annat. Knackar man två gånger på skärmen så blir den transparent.
  • The Anyware Smart Adaptor är en smarta hem-lösning som är så gott som osynlig där den sitter och har en rad funktioner som: dimningskontroll, rörelsedetektor och temperatur- och fuktmätning. Kostar bara 75 dollar och kan stänga av lyset automatiskt då man lämnar hemmet.


Det här var iskallt:

  • VR var hetare än hetast när Facebook köpte Oculus för 2 miljarder dollar 2014 och medgrundaren Palmer Luckey frontade omslaget på Time. 
  • Trenden verkar ha avtagit rejält och på CES handlade det mest om att släppa nya modeller som HTC Vive Pro och att Oculus och Google presenterade VR-utrustning som inte behövde ha någon koppling mot någon smart telefon eller dator för att fungera.
  • Oculus presenterade ett kinesiskt samarbete kring Oculus GO – VR-glasögon som kostar 199 dollar. 
  • Men enligt FT-experten Tim Bradshaw återstår en hel del arbete och utveckling innan konsumenterna villigt sätter på sig VR-glasögon.
  • AR-trenden, augmented reality, verkar också ha tappat rejäl fart efter Nintendos gigantiska succé med Pokémon Go. 


Gick inte som det var tänkt:

  • Det regnade så mycket att inte bara huvudgatan ”The Strip” svämmade över, utan vattnet letade sig också in bland elektroniken och orsakade ett strömavbrott på flera timmar vid huvudcentret under onsdagen.
  • Den amerikanska jätten AT&T backade ur ett samarbete med kinesiska telekomjätten Huawei om en ny modell blott dagen innan samarbetet skulle annonseras på just CES.
  • Mässans tidigare fixstjärna, GoPro, med sina effektfulla demonstrationer genom extremsporter och annat vinstvarnade och marknadsvärdet sjönk till under 1 miljard dollar. Bolaget är till salu.


Frågan som saknades:

  • Hjärnorna bakom Like-knappen och ”rullande flöde” i sociala medier har varit djupt självkritiska i tidningar som brittiska The Guardian och menar att it-branschen medvetet har skapat ett beroende.
  • En av papporna till iPhone, Tony Fadell, gick fram som en ångvält på Twitter och menar att det inte bara är barn som har blivit beroende av plattor och telefoner, utan att problemet skapar alltifrån distraherade förare till depression.
  • Kritiken har ytterligare spätts på genom att investerare har skickat brev till Apple om beroendet.
  • Då FT:s expert Tim Bradshaw pressade höjdarna på CES duckade man och bad att få återkomma.
  • Motorola tycks vara undantaget som bekräftar regeln genom att man bland annat har skapat en webbplats där man frågar ”är det du som äger telefonen eller äger telefon dig” och rekommenderar appar för att begränsa användandet.
  • Tim Bradshaw är ändå övertygad om att bara kurserna påverkas negativt kommer bolag som Facebook att agera.
  • FT-experten konstaterar dock att höjdarnas svar på vad man ska göra åt problemet mest handlar om att föreslå nya prylar som AR-glasögon och annat. Det vill säga det klassiska CES-svaret på den sortens kritiska frågor är alltid mer teknik.

Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant