Fotograf: Scott Roth/AP

Världsstjärnan ”chockad” av H&M som anklagas för rasism – avslutar samarbete

H&M har hamnat i ett rasistiskt blåsväder.

Det som upprör är en bild på en svart pojke iförd en huvtröja med texten ”the coolest monkey in the jungle” i marknadsföringen.

I sociala medier har många rasat mot klädjätten som anklagas för att använda en rasistisk stereotyp. Efter kritikstormen bad H&M om ursäkt på måndagen och plockade bort bilden från sin sajt.

Kanadensiske artisten Weeknd skulle ha lanserat två kollektioner i samarbete med H&M. Nu avslutar artisten samarbetet med hänvisning till bilden.

”Vaknade upp chockad och besvärad av den här bilden. Jag är djupt förolämpad och tänker inte längre arbeta med H&M”, skriver han på Twitter.

”Vi förstår att många är upprörda över bilden. Vi som arbetar på H&M kan inte annat än att hålla med. Vi är djupt ångerfulla att bilden tagits...”, skriver bolaget i en kommentar till Business Insider.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Nu väntar nya rekordböter från EU för Googles Android-system
  2. Byggjätten faller på börsen – långa vintern gav lägre vinst
  3. ’Genvägen’ till att bli mångmiljonär – franchisetagare för 7-Eleven, Pressbyrån och Burger King
  4. Svensk teknik ska rädda Afrikas noshörningar
  5. Rolls-Royce har tagit fram teknik för flygande taxibilar – letar partner
  1. Sverige fick just 2 nya miljardärer – efter att aktien rusat 300% på börsen
  2. GW:s vin sopar banan med de andra kändisvinerna – sålde för över 1,6 miljoner på fyra veckor
  3. Storvinnaren på Avanzas ras: ”Kan rasa ytterligare 70 procent”
  4. ”Vi står inför en revolution – gigekonomin är här för att stanna”
  5. ’Genvägen’ till att bli mångmiljonär – franchisetagare för 7-Eleven, Pressbyrån och Burger King

För dig som prenumerant