Fotograf: Scott Roth/AP

Världsstjärnan ”chockad” av H&M som anklagas för rasism – avslutar samarbete

H&M har hamnat i ett rasistiskt blåsväder.

Det som upprör är en bild på en svart pojke iförd en huvtröja med texten ”the coolest monkey in the jungle” i marknadsföringen.

I sociala medier har många rasat mot klädjätten som anklagas för att använda en rasistisk stereotyp. Efter kritikstormen bad H&M om ursäkt på måndagen och plockade bort bilden från sin sajt.

Kanadensiske artisten Weeknd skulle ha lanserat två kollektioner i samarbete med H&M. Nu avslutar artisten samarbetet med hänvisning till bilden.

”Vaknade upp chockad och besvärad av den här bilden. Jag är djupt förolämpad och tänker inte längre arbeta med H&M”, skriver han på Twitter.

”Vi förstår att många är upprörda över bilden. Vi som arbetar på H&M kan inte annat än att hålla med. Vi är djupt ångerfulla att bilden tagits...”, skriver bolaget i en kommentar till Business Insider.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.