Fotograf: Scott Roth/AP

Världsstjärnan ”chockad” av H&M som anklagas för rasism – avslutar samarbete

H&M har hamnat i ett rasistiskt blåsväder.

Det som upprör är en bild på en svart pojke iförd en huvtröja med texten ”the coolest monkey in the jungle” i marknadsföringen.

I sociala medier har många rasat mot klädjätten som anklagas för att använda en rasistisk stereotyp. Efter kritikstormen bad H&M om ursäkt på måndagen och plockade bort bilden från sin sajt.

Kanadensiske artisten Weeknd skulle ha lanserat två kollektioner i samarbete med H&M. Nu avslutar artisten samarbetet med hänvisning till bilden.

”Vaknade upp chockad och besvärad av den här bilden. Jag är djupt förolämpad och tänker inte längre arbeta med H&M”, skriver han på Twitter.

”Vi förstår att många är upprörda över bilden. Vi som arbetar på H&M kan inte annat än att hålla med. Vi är djupt ångerfulla att bilden tagits...”, skriver bolaget i en kommentar till Business Insider.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant