Fotograf: Scott Roth/AP

Världsstjärnan ”chockad” av H&M som anklagas för rasism – avslutar samarbete

H&M har hamnat i ett rasistiskt blåsväder.

Det som upprör är en bild på en svart pojke iförd en huvtröja med texten ”the coolest monkey in the jungle” i marknadsföringen.

I sociala medier har många rasat mot klädjätten som anklagas för att använda en rasistisk stereotyp. Efter kritikstormen bad H&M om ursäkt på måndagen och plockade bort bilden från sin sajt.

Kanadensiske artisten Weeknd skulle ha lanserat två kollektioner i samarbete med H&M. Nu avslutar artisten samarbetet med hänvisning till bilden.

”Vaknade upp chockad och besvärad av den här bilden. Jag är djupt förolämpad och tänker inte längre arbeta med H&M”, skriver han på Twitter.

”Vi förstår att många är upprörda över bilden. Vi som arbetar på H&M kan inte annat än att hålla med. Vi är djupt ångerfulla att bilden tagits...”, skriver bolaget i en kommentar till Business Insider.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Färsk undersökning: 2 av 3 unga svenskar känner inte till den viktigaste principen för att få pengar att växa
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant