Fotograf: Janerik Henriksson/TT

H&M-konkurrent ger positiv vinstvarning

Den brittiska konkurrenten har höjt sin resultatprognos.

Den brittiska kläd- och inredningskedjan Next har höjt sin resultatprognos för innevarande räkenskapsår.

Det skriver Bloomberg News efter att bolaget rapporterat att omsättningen från fullprisvaror för perioden 1 november till 24 december steg med 1,5 procent, att jämföra med konsensusförväntningen på minus 0,5 procent och bolagets egen guidning på minus 0,3 procent.

Nexts resultatprognos för det räkenskapsår som avslutas i januari höjs till 725 från 717 miljoner pund, mot bakgrund av just "bättre än väntad försäljning av fullprisvaror".

För nästa år väntar sig Next att många av årets utmaningar - såsom dämpad efterfrågan från konsumenter på grund av sjunkande realinkomster, ökad konsumtion av upplevelser på bekostnad av klädköp, och höjda kostnader - kommer att kvarstå.

"Dock tror vi att en del av denna motvind kommer att mojna under året som kommer; vi vet redan att kostnadsökningarna kommer att avta med 2 procentenheter under första halvåret och tror att det kommer att försvinna under andra halvåret", skriver bolaget.

Bland förhandstipsen från investmentbankernas mäklarbord syns skilda gissningar om hur positiv dagens kursutveckling i Nextaktien ska bli. Citi och RBC tror exempelvis på uppgångar om cirka 5 procent, Credit Suisse spår plus 2-3 procent, och Bank of America Merrill Lynch gissar på 6-8 procents uppgång.

I en intervju med Bloomberg News säger Nexts vd Simon Wolfson att bolaget ska försöka fortsätta minska kostnaderna i sin detaljhandelsverksamhet, att butiksöppningstakten lär minska, och att förväntningen på 2018 är att året blir mindre utmanande än 2017.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA