Fotograf: Pexels

Butikdödens nya offer: Försäljningen rasar för svenska klädkedjan

Kappahls nya rapport får aktien att störtdyka på börsen.

Övergången till e-handel skördar offer bland börsens retailbolag. I slutet av förra veckan släppte H&M en rapport som fick aktien att störtdyka 13 procent. I dag var det Kappahls tur att leverera en sur karamell till aktieägarna.

Trots Kappahls vinstvarning i november blev siffrorna värre än befarat. Då flaggade de för att vinsten skulle landa på cirka 100 miljoner kronor. Dagens rapport visar att rörelseresultat blev 90 miljoner kronor för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret (september-november).

Rapporten utlöser ett kraftigt kursras på Stockholmsbörsen. Vid klockan 11.40 stod kursen 11 procent lägre för dagen. Följ aktien i realtid här  på VA Finans.

Ett illavarslande tecken för aktieägarna är att Kappahls försäljning sjönk med hela 7,5 procent i det första kvartalet. Bolaget indikerar att pressen har fortsatt därefter.

"Vår bedömning är att Kappahls omsättning fortsatt kommer vara under press det kommande kvartalet, bland annat som en konsekvens av ett förändrat köpbeteende", skriver Kappahls vd Danny Feltman i rapporten för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret, september till november.

"Vi kommer inför våren dels att lägga större vikt vid att rikta vårt erbjudande till målgrupper som fortsatt prioriterar att handla i fysiska butiker samtidigt som vi parallellt fortsätter att utveckla Kappahls digitala plattform och fortsätter satsningen på Newbie-konceptet", skriver han vidare apropå kundernas förändrade köpbeteende.

I jämförbara butiker backade Kappahls försäljning med 5,3 procent och det var värre än vad analytikerna hade befarat.

"Försäljningen under kvartalet har inte levt upp till våra förväntningar då höstens sortiment och det sätt det presenterats för marknaden inte tilltalat vår kund i tillräcklig utsträckning. Strategin kring förändrad pris- och kampanjstruktur har inte levt upp till våra förhoppningar på motsvarande sätt som under föregående år, till del beroende på ett hårdare marknadsklimat. Vår bedömning är att det dels är en följd av något varmare väder under delar av hösten men också ett förändrat köpbeteende med en accelererande nätbaserad handel", skriver Kappahls vd i rapporten.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Vice vd:n som pausar karriären för att bli 'skibum' i Alperna: ”Har fått mig att bli en lyckligare människa”
  2. Landet skrotar BNP-måttet – börjar mäta välmående istället
  3. Topp 10: Hetaste köplägena på Nordens börser just nu
  4. Domen: Här är bristerna som gör att Tesla Model 3 ratas av inflytelserika Consumer Reports
  5. Housestjärnan Axwell pumpar in pengar i hennes bolag – ska städa haven på plast
  1. Landet skrotar BNP-måttet – börjar mäta välmående istället
  2. De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om
  3. Flygbolag går i konkurs – svenska flygplatser drabbade när alla avgångar ställs in
  4. FI övervägde att dra in tillståndet för Avanza Pension – som istället varnas och bötfälls
  5. Två styrelseledamöter köper aktier i Swedbank

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.