Fotograf: Pexels

Butikdödens nya offer: Försäljningen rasar för svenska klädkedjan

Kappahls nya rapport får aktien att störtdyka på börsen.

Övergången till e-handel skördar offer bland börsens retailbolag. I slutet av förra veckan släppte H&M en rapport som fick aktien att störtdyka 13 procent. I dag var det Kappahls tur att leverera en sur karamell till aktieägarna.

Trots Kappahls vinstvarning i november blev siffrorna värre än befarat. Då flaggade de för att vinsten skulle landa på cirka 100 miljoner kronor. Dagens rapport visar att rörelseresultat blev 90 miljoner kronor för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret (september-november).

Rapporten utlöser ett kraftigt kursras på Stockholmsbörsen. Vid klockan 11.40 stod kursen 11 procent lägre för dagen. Följ aktien i realtid här  på VA Finans.

Ett illavarslande tecken för aktieägarna är att Kappahls försäljning sjönk med hela 7,5 procent i det första kvartalet. Bolaget indikerar att pressen har fortsatt därefter.

"Vår bedömning är att Kappahls omsättning fortsatt kommer vara under press det kommande kvartalet, bland annat som en konsekvens av ett förändrat köpbeteende", skriver Kappahls vd Danny Feltman i rapporten för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret, september till november.

"Vi kommer inför våren dels att lägga större vikt vid att rikta vårt erbjudande till målgrupper som fortsatt prioriterar att handla i fysiska butiker samtidigt som vi parallellt fortsätter att utveckla Kappahls digitala plattform och fortsätter satsningen på Newbie-konceptet", skriver han vidare apropå kundernas förändrade köpbeteende.

I jämförbara butiker backade Kappahls försäljning med 5,3 procent och det var värre än vad analytikerna hade befarat.

"Försäljningen under kvartalet har inte levt upp till våra förväntningar då höstens sortiment och det sätt det presenterats för marknaden inte tilltalat vår kund i tillräcklig utsträckning. Strategin kring förändrad pris- och kampanjstruktur har inte levt upp till våra förhoppningar på motsvarande sätt som under föregående år, till del beroende på ett hårdare marknadsklimat. Vår bedömning är att det dels är en följd av något varmare väder under delar av hösten men också ett förändrat köpbeteende med en accelererande nätbaserad handel", skriver Kappahls vd i rapporten.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant