Fotograf: Pineberry Press, Tomas Oneborg/SvD/TT

Svenske experten: Så bygger du en pengamaskin – med bara Google till hjälp

Vill du bygga en pengamaskin på Google? Svenske experten på Google AdWords guidar dig genom stegen.

För 10 år sedan var Michael Wahlgren med och grundade byrån Pineberry, som sysslar med marknadsföring via Google: AdWords och SEO (Sökmotoroptimering). Han har även skrivit svenska referensverket om Google Adwords: ”Bygg en pengamaskin”, tillsammans med Michael Berman.

Den största förändringen på Google sedan dess är antalet annonser i sökresultaten.

”På många kommersiella googlingar är det annonserna som tar över… i mobilen ser du knappt de organiska sökresultaten längre [utan att scrolla, reds anm]”, säger Michael och tillägger:

”Om man ska vara lite taskig så har Google har gått från att vara världens största sökmotor till att bli världens största annonsmotor”.

Det blir också allt svårare att se skillnad på annonser och organiska resultat – men eftersom det är väldigt dyrt att annonsera med dåliga annonser är annonserna nästan alltid relevanta när du googlar.

Allt fler aktörer annonserar på Google, och den ökade konkurrensen innebär att du måste göra allt lite smartare.

Det finns till exempel en poäng med att vara snabb, säger Michael Wahlgren, och nämner Fidget Spinners som exempel – ett sökord som gick från ingenting till miljoner googlingar i princip över en natt, och de som var snabba med att erbjuda relevant innehåll hade mycket att vinna.

Så hur kommer du igång med annonsering på Google, och bygger en pengamaskin? Michael Wahlgren går igenom grunderna.

Börja med ett relevant mål
”Sätt ett mål för det du ska göra. Ofta stöter jag på företag som har bestämt att det är dags att synas på Google, men de har inte fastställt varför. Du måste ha ett mätbart mål, annars missar du hela poängen med Google – det fina är att du i efterhand kan avgöra om det är lönsamt eller inte.”

Välj dina sökord
”Sökorden ska väljas så att de främjar målet. Om du missar sätta målet kan du inte sätta rätt sökord heller.”

Lär dig systemet
”Det är som är speciellt med AdWords är att man måste förstå hur systemet fungerar, det är som ett datorprogram. Du måste bemästra det för att din annonsering ska bli lönsam.

Bygg en struktur som fungerar
”Det finns tre nivåer: konto, kampanj och annonsgrupp. Ett vanligt misstag är att bara ha en kampanj – genom att dela upp så att du har två olika kampanjer med egen budget slipper du problemet att ett sökord äter upp hela din budget. På annonsgruppsnivå har du dina sökord och dina annonser – där gäller det också att dela upp på ett bra sätt.”

”Bygger du inte din struktur på ett bra sätt blir det svårt att lyckas”.

Satsa på relevanta annonser
”Det som gör att googlare accepterar annonser är om de är relevanta, och det avgörs av din Quality Score – det sätts mellan 1 till 10 för varje sökord du vill synas på.”

”De tre viktigaste faktorerna för att få en hög Quality Score är din klickfrekvens (Google gillar populära annonser, eftersom det är ett tecken på relevans), att annonsen och sökfrågan ska matchas – och googlingen ska även matcha sidan man kommer till [landningssidan, reds anm]”.

”Är du specifik, tydlig och relevant kommer du få en hög Quality Score”.

Undvik de här misstagen
”Ett vanligt misstag är att man inte testar tillräckligt mycket. Att man till exempel bara sätter upp en annons – man måste testa hela tiden. Man blir aldrig klar med det”.

”Det finns extremt mycket spakar och rattar man kan dra i på Google AdWords, vad som funkar är väldigt olika från företag till företag. Vi insåg till exempel på Pineberry att vi inte vill annonsera dygnet runt, idag annonserar vi bara kontorstid – eftersom det är då vi får in relevanta leads”.

”Ett annat vanligt misstag är det här med matchtyper. När man lägger in att man vill synas på ett sökord är förinställningen bred matchtyp – om du googlar på Adidas skor finns det då risk att du hamnar på Nike skor. Många tror att de bara annonserar på till exempel gummistövlar, men riskerar att hamna på ridstövlar”.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA