Hoppa till innehållet

Lista: Svenska jättar bland världens största publika företag

Det är idel Kina och USA i topp när affärsmagasinet Forbes listar världens 2.000 största publika bolag. Men även flera svenska bolag tar plats på listan. 

AB Volvo, SEB och Nordea tar alla plats bland världens största publika företag.
AB Volvo, SEB och Nordea tar alla plats bland världens största publika företag.Foto: TT

För att kunna kora världens största publika bolag tar Forbes fram fyra separata listor baserat på försäljning, vinst, tillgångar och börsvärde. Bolagens placering på dessa läggs sedan ihop till den slutgiltiga listan. När det kommer till börsvärdet har stängningskursen den 11 maj använts. 

I topp hittar vi kinesiska ICBC och China Construction Bank följt av JP Morgan Chase. Apple, världens största bolag sätt till börsvärde, placerar sig på åttonde plats. 

Överlag så är det jämnt skägg mellan Kina och USA i toppen och bägge har fem företag vardera på topp tio. 

För Sveriges del placerar sig 27 svenska bolag på listan vilket dock även inkluderar Nordea som är väg att flytta huvudkontoret till Finland. 

"Det är positivt att svenska företag är så pass framgångsrika, men konkurrensen skärps hela tiden och det krävs offensiva satsningar mot framtiden", säger Andreas Hatzigeorgiou, chefsekonom på Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande. 

Nordea är även det svenska bolag som placerar sig högst på listan med plats 199 följt av lastbilskoncernen Volvo. Därefter kommer övriga tre storbanker SEB, Swedbank och Handelsbanken. 

"För Sverige och Stockholm är de finansiella företagen uppenbart väldigt viktiga och det är oroande att man tappar mark i den globala konkurrensen. Det skulle behövas större insatser för att göra Stockholm till ett finansiellt centrum", säger Andreas Hatzigeorgiou. 

Innehåll från MazdaAnnons

”Det känns som en perfekt bil för mig”

För Thomas Söderlind är hans Mazda CX-60 ett arbetsredskap.
För Thomas Söderlind är hans Mazda CX-60 ett arbetsredskap.

Driftsäker, praktisk, stort lastutrymme – och laddhybrid.

Här är suven som checkade av alla boxar när Thomas Söderlind skulle välja ny bil.

– Bilen är mitt arbetsredskap. Och lejonparten av mina resor är korta. Då passar en laddhybrid perfekt, säger han.

EXTERN LÄNK: Skräddarsy din Mazda CX-60 direkt här

Thomas Söderlind jobbar med företagsförsäljning åt ett it-bolag i Katrineholm. I hans vardag behöver han en bil som både har låga utsläpp och ett stort lastutrymme. Hans resor i jobbet brukar ligga på upp till fem mil i stan.

– Då kan jag köra en hel resa på en laddning och ladda bilen när jag är tillbaka på jobbet, berättar han.

Elmotorn, som har en räckvidd på 63 km enligt WLTP, är integrerad mellan förbränningsmotorn och den åttaväxlade automatlådan. Det gör att elmotorn kan driva fyrhjulsdriften helt på egen hand.

– Fyrhjulsdriften har verkligen räddat mig några gånger när det har varit halt. Dessutom har den i egenskap av laddhybrid en god bränsleekonomi. Jag snittar 0,4 liter milen på 1000 mil.

Utöver de många korta jobbresorna åker han en del till Norge och han har ett lantställe åtta mil från Katrineholm. Thomas Söderlind undersökte möjligheten att köpa en elbil, men hittade ingen som hade tillräckligt stort lastutrymme. Det hade däremot Mazda CX-60, som med sina 570 liter passade för Thomas Söderlinds behov.

– Det är viktigt för mig. I arbetet lastar jag stora servrar. På fritiden är jag gitarrsamlare och spelar i band. När jag skulle köpa ny bil testade jag om det gick in två gitarrcase på högkant, och det gjorde det i Mazda CX-60.

Han nämner den höga bagageluckan som en viktig detalj:

– Jag får in riktigt stora grejer i bilen. Fick till och med plats med ett gammalt oljefat när jag skulle ut till landet, så jag har inget att klaga på där.

CX-60 är inte den första Mazdamodellen som Thomas Söderlind äger. Han har tidigare haft två stycken CX-5:or.

– Jag är sedan tidigare van vid Mazdas höga kvalitet och driftsäkerhet. För mig är driftsäkerheten a och o. Dessutom är bilen bekväm. Jag är 190 centimeter lång och sitter bra och gillar att den ställer in allt via ansiktsigenkänningen när jag sätter mig.

När Thomas Söderlind köpte bilen var modellen helt ny på marknaden, vilket krävde en del uppgraderingar av både mjukvara och hårdvara i början. Samtidigt berömmer han Mazdas service.

– Det var en del barnsjukdomar som behövde åtgärdas. Jag vill ge Mazda i Katrineholm en stor eloge för att den processen varit så smidig. Jag har alltid fått bra support med lånebilar vilket inneburit minimal påverkan på min vardag.

I jämförelse med tidigare ägda Mazdabilar upplever Thomas Söderlind att CX-60 är betydligt tystare.

– Bilen är väldigt tyst inuti. Det känns som en perfekt bil för mig. Den är prisvärd, praktisk och snygg.

Hur känns CX-60 att köra?

– Den känns väldigt tajt med bra respons i styrningen. Hela upplevelsen är bra.

EXTERN LÄNK: Mer om Mazda CX-60 – se erbjudandet här

Mer från Mazda

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mazda och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera