ANNONS

Därför är plattformen framtidens affärsmodell

De senaste åren har digitala plattformar gett upphov till några av de mest omtalade och innovativa bolagen i världen. Enligt företaget Dassault Systèmes, specialiserade på lösningar för digital transformation, har den här trenden bara börjat.

De mest omvälvande innovationerna de senaste åren har inte handlat om nya produkter. Vår tids stora ”disruptors” bygger istället på plattformar som kopplar ihop konsumenter och leverantörer på nya sätt. För traditionella företag har de här plattformarna varit svåra att hantera. Därför tror Michael Egan, business transformation-konsult på Dassault Systèmes, att företagen måste skifta fokus i sitt innovationsarbete.

"Begreppet affärsmodeller och hur vi förstår dem blir mer och mer aktuellt. För fem år sedan kunde ett bilföretag arbeta med innovation med fokus på att utveckla en bil. Idag är det mer fundamentalt: vilken affärsmodell behöver vi arbeta med? Plattformen är både en del av lösningen och ett arbetssätt för att hitta lösningen", säger han.

Enligt Michael Egan har vi bara sett början på hur plattformarna kommer att påverka våra företag. Hittills har de framförallt förändrat hur konsumenter köper varor och tjänster, men det går också att översätta till B2B-marknaden. Ett konkret exempel är Dassault Systèmes egen innovationsplattform: 3DEXPERIENCE

"Startups kan använda 3DEXPERIENCE som en marknadsplats. De kan designa sina produkter där och sedan direkt dela det med 3D-printing-tillverkare", säger Mårten Gustafsson, försäljningschef för Dassault Systèmes i Norra Europa.

3DEXPERIENCE skapar alltså enklare sätt att matcha tillgång med efterfrågan och B2B-plattformarna förväntas växa snabbt. Det amerikanska konsultföretaget Frost & Sullivan förutspår därför att marknaden kommer att vara dubbelt så stor som marknaden för B2C 2020.

Se filmen: Så hjälper 3DEXPERIENCE dig att hantera framtidens utmaningar

Dessa plattformar gör också mycket mer än att bara koppla ihop företag och deras underleverantörer. Styrkan i konceptet ligger i att kunna foga samman alla delar av en produkts livscykel. Slutresultatet blir att företagen kan tillverka mer attraktiva erbjudanden på ett effektivare sätt.

"Många företag behöver den här plattformen så att alla kan vara med och dela sin kunskap. Det handlar om att gå från kunskap till att skapa know-how", säger Mårten Gustafsson.

Enligt Michael Egan är det förmågan att koppla ihop människor som gjort plattformsföretagen så framgångsrika. Det handlar alltså minst lika mycket om att anamma ett nytt tankesätt som en ny marknadsplats.

"Vi behöver sätta människor i centrum. Det är lätt att bara prata om mjukvara och it-lösningar men i slutändan handlar det om människor och hur vi kan föra företagen närmare kunderna."

Läs mer: Så används 3DEXPERIENCE för att förändra din bransch


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!


VECKANS AFFÄRERS SENASTE LISTOR

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Valutakollapsen: Svenska kronan nådde nyss sin näst lägsta nivå – på 108 år
  2. Dagens hetaste aktietips: Köp verkstadspärlan som kan lyfta 50 procent
  3. Doldisen inom Wallenbergssfären tar plats i rampljuset – lägger miljardbud på Zound
  4. Svenska prylkedjan stänger alla butiker efter tung förlust
  5. Klarnas raketväxande konkurrent till börsen – backas av Zuckerberg
  1. Valutakollapsen: Svenska kronan nådde nyss sin näst lägsta nivå – på 108 år
  2. Aktienestorn Mitteregger: Köp svenska storbolaget som kan vinna megaorder på 100 miljarder
  3. Från rik uppväxt till att skrapa tuggummi på lagergolv: Så höll den svenska smygrasismen på att knäcka topp-vd:n
  4. 7 av 10 är introverta – därför måste du lära dig kurera din ”introverta baksmälla”
  5. Stororder till svenska snillebolaget – aktien rusar över 20%

För dig som prenumerant