Fotograf: Jonas Ekströmer/TT

Stefan Persson: Drömläge för H&M

Stefan Persson talar ut om H&M.

Efter de senaste årens stora investeringar har H&M ett mycket bra utgångsläge i det skifte som branschen går igenom.

"Vi är mer förberedda att klara av den nya digitaliserade världen än jag tror att vi har förklarat för aktiemarknaden. Jag ser inte den hotbild som målas upp - jag ser stora möjligheter", säger huvudägaren och styrelseordföranden Stefan Persson till Dagens Industri.

Han säger till och med att det är en drömsituation som H&M befinner sig i när de nu går framåt.

"Vi har kombinationen av butik och ett starkt digitalt erbjudande som integreras allt mer, det är en drömsituation som ger så många nya sätt att sälja på".

"Många av de som bara har ett digitalt erbjudande söker sig till butiker, medan de som bara har butiker och inte har gjort samma digitala investeringar som vi ligger illa till".

Stefan Persson säger sig dock inte vara nöjd med utvecklingen de senaste kvartalen som har varit "långt under vad vi själva har förväntat oss".

"I omställningen till mer digital försäljning har vi identifierat saker vi har kunnat göra bättre. Det handlar bland annat om delar inom sortimentsammansättning och allokering, vi har saknat produkter i sortimentet och haft för mycket av andra".

Detta i kombination med det allt snabbare skiftet i branschen har bland annat lett till att H&M genomför en förändring i H&M-varumärkets ledning redan från den första december, enligt Stefan Persson.

"Vi vidtar direkt åtgärder genom en omorganisation som innebär att vi stärker H&M-varumärkets ledningsteam för att accelerera de nödvändiga förbättringar som behöver göras. Madeleine Persson, som har varit chef för New Business, ska från och med nu dela ansvaret som chef för H&M-varumärket med Fredrik Olsson."


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA