Stewart Butterfield grundade Slack 2013 Fotograf: Slack pressbild

Silicon Valleys hetaste VD: Därför älskar vi Sverige

Slack har gått från 0 till 43 miljarder på fyra år. VA har träffat Silicon Valleys hetaste vd.

Han föddes i en stuga utan rinnande vatten i den kanadensiska vildmarken.

Idag är Stewart Butterfield Silicon Valleys hetaste vd som grundare till Slack, ett färggrant chatverktyg för företag som också blivit känt för att nå unicorn-värdering bara 15 månader efter start. Butterfield grundade dessutom Flickr, internets största sociala fotoplattform tills Facebook hände.

STEWART BUTTERFIELD OM

…Svenska marknaden

”Slack är väldigt populär inom media, tech och industri. Vi har 78 000 veckoanvändare bara i Stockholm”

…Slacks namn

En förkortning av “Searchable Log of All Communication and Knowledge”

…Han nyper sig själv efter Slacks snabba tillväxt

”Varje dag”

...All framgång

”Jag har haft en otrolig tur. Jag har funnit mig i bra situationer hela vägen”

Butterfield verkar oberörd. Hans ödmjuka, spontana stil – ord som f**k och freakin’ förekommer med jämna mellanrum  – gör det lätt att bryta isen när jag möter upp honom på Hotel at Six i centrala Stockholm

“Vad heter ordet på svenska, som försöker beskriva att man är samhällsinriktad och tänker på det som är bäst för alla – som börjar med j?” frågar han.

”Jante? Jämlikhet?” svarar jag. 
”Yes!”

Jämlikheten – och vår benägenhet att arbeta bäst i kollektiv – är Stewart Butterfields lekfulla förklaring till Slacks framgång i Sverige.

Sverige är nämligen det land där Slack har högst antal användare i världen per capita.

“Sveriges användning av Slack är förmodligen jämförbar med San Francisco, med andra ord använder cirka 90 procent av startups Slack”, säger Butterfield, 44, som är på en blixtvisit för att träffa kunder i landet.

Slack utgör ett forum där anställda kan kommunicera med varandra via skräddarsydda chatkanaler, dela filer och styra projekt.

Samtidigt är den mobilvänliga tjänsten uppkopplad till över 1000 olika appar inklusive Gmail, Salesforce, Skype som alla kan kastas in i kommunikationsflödet lika enkelt som det är att dela bilder med vännerna i Whatsapp.

Hejdå långa email-kedjor, heter det.

"Det är oftast de anställda själva som spontant börjar använda Slack i liten skala, för att sedan spridas vidare inom företaget".

Så även i Sverige, där Slack har spridits ”helt viralt, utan marknadsföring” till 3,000 betalande bolag inklusive Spotify och Bambora.

”Omkring fyra procent av alla kunskapsarbetare i Sverige använder Slack, vilket är långt mer än annanstans”, säger Slacks Europeiska säljchef, Johann Butting, vars huvuduppdrag är att få svenska storbolag att använda Slack. 

Men det är inte bara mängden användare i Sverige utan också hur sofistikerad användningen av olika tilläggsfunktioner och integrationer är, som imponerar Butting.

“Svenskarna är verkligen i framkant med hur de använder Slack. Vi använder Sverige som ett föredöme, och sprider lärdomarna vidare till britterna, fransmännen och tyskarna”.

Butterfield fyller i: ”Ju större organisationen är och ju mer komplext projektet, desto större skillnad gör Slack. Där tror jag svenskarnas benägenhet att arbeta i team gör att de får mest ut av produkten”.

Från 0 till 43 miljarder på fyra år

Idag har Slack en värdering på över fem miljarder dollar, eller cirka 43 miljarder kronor – och tillväxten fortsätter i raketfart. 

Ändå började allt av en slump – med restkapitalet från Butterfields misslyckade spelföretag, Tiny Speck. 

”Vi upptäckte Slack kan man säga”, säger Butterfield.  

Butterfields team på Tiny Speck hade utfirån klassiska finska IRC-chatten byggt ett eget redskap för intern kommunikation, och den blev så bra att de ”till slut inte kunde leva utan den”.

Det blev början på en galen tillväxtsaga, och en produkt som nu används bland fler än 50,000 betalande företag världen över; allt från tremanna-startups upp till IBM med 70,000 anställda.

Men den stora missuppfattningen enligt Butterfield är att det bara skulle vara företag som har nytta av Slack. 

“Det finns bondgårdar som använder Slack, och åtminstone fyra regeringar världen över, tandläkare, kommuner, poliser och så vidare”, säger han. 

Tjänsten har två stora fördelar, enligt Stewart Butterfield. Den ena är den ökade transparensen, som gör att medarbetare – särskilt de introverta – känner sig mer delaktiga i arbetet. 

“Om du jobbar med marknadsföring, kan du se vad säljteamet pratar om. Om du är designer kan du se vilka problem ingenjörerna tampas med”, säger han.

Den andra är att bolaget skapar en sorts internt Google för all kommunikation och kunskap inom företag.  

Det talas till och med om att Slack håller på att ersätta mejl helt och hållet – Butterfield tror att mejl är på väg bort inom företagen, men förblir standarden för extern kommunikation.

När vi talar om vart Slack en dag kan nå, är Stewart Butterfield övertygad om att han sitter på en affärsmöjlighet som är lika stor som Facebook eller Google. ”Vi är bara i början av Slack. Potentialen är helt enkelt enorm. Allt hänger på hur väl vi kan verkställa.”

Minnen från den torftiga uppväxten under 70-talets stagflation och senare IT-bubblan har gjort honom medveten om hur de goda tiderna alltid har ett slut.

Slacks splitternya kontor i Dublin, där försäljningen mot Svenska och Nordiska företag äger rum. 

Därför passade Butterfield på att proppa Slack fullt med riskkapital – senast två miljarder från japanska superfonden SoftBank Vision Fund i september – för att rusta upp inför kampen om storföretagens gunst mot Microsoft Teams och Facebook Workplace.

”Microsoft är den enda konkurrent jag oroar mig för. Om världens tredje största företag börjar konkurrera med dig genom att ge bort saker gratis, så är en ganska naturlig reaktion: f**k, you´re gonna get killed,” sade Butterfield innan vår intervju till Computer Sweden.

Samtidigt påpekar Butterfield givetvis hur enkel hans produkt är att använda jämfört med Microsofts. I det syftet lär hans största styrka behövas även i fortsättningen.

”Om jag har en ovanlig talang, så är det att hitta sätt göra saker enklare, mer trevligt och mer produktivt för människor.”

Det verkar särskilt svenska bolag hålla med om. 


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA