Fotograf: Eva Lindblad

Han köpte svenska spelbolaget för 1 krona 2004 – idag är det värt över 9 miljarder

Spelnörden från Umeå köpte Paradox Interactive för 1 krona 2004. Idag är hans spelbolag värt över 9 miljarder.

Fredrik Wester och hans kompanjon köpte spelbolaget Paradox Interactive för en krona för 13 år sedan.

”2004 var min halva värd 50 öre. Så vi köpte bolaget för 1 krona. Det har varit en bra värdeutveckling sedan dess”, säger Fredrik Wester till Di Digital.

Han blev miljardär när Paradox börsnoterades våren 2016 – idag har bolaget ett börsvärde på 9,5 miljarder kronor.

LÄS MER: Spelnörden från Umeå blev just Sveriges senaste techmiljardär

”Jag pratar mycket med unga företag och de berättar ofta om att de har en seedrunda, en a-runda, en b-runda och till slut vet man inte hur många bokstäver det finns i de här rundorna... men vi har aldrig tagit in pengar i Paradox sen vi tog över bolaget. Vi har växt organiskt från 7 personer till det vi är i dag”.

Som 15-åring började han importera Nintendospel för att löda om till svenska versioner. Idag har han kring 250 anställda som får spela dataspel på jobbet och kallar sig mer än gärna för spelnörd.

Fredrik tycker att öppenhet är viktigt, även internt, och att det är ledaren som styr företagskulturen. Under åren har han också insett att han kontinuerligt måste jobba med sig själv för att vara en bra ledare.

”Jag borde ha varit en bättre chef tidigare, och jag behöver ha folk omkring mig som vågar säga emot. Jag tog tag i det för drygt tre år sedan och nu går jag hos en coach. Det ger både mig som person och företaget väldigt mycket”, säger han i en tidigare intervju med Veckans Affärer.

Paradox Interactive är en annorlunda arbetsplats där jobbet är en livsstil, vilket innebär att alla anställda är hängivna ”gamers” och spelar både på och utanför jobbet. Det skapar en gemenskap och förståelse för kunderna.

LÄS MER: Spelnörden nobbades av konsultbyråerna - nu omsätter hans bolag 200 miljoner

”Jag brukar säga att ’vi gör nördiga grejor som nördar gillar’. Spelen blir ett sätt att visa sin identitet. Det är en speciell kultur med ett gemensamt språk, referenser och högtider för dem som spelar. Vi pratar egentligen inte om kunder utan om fans. De är mer krävande men ger tillbaka, och de hjälper oss att skapa och utveckla spelen”.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant