Fotograf: Sony Press

Vi testade just nya iPhone X-dödaren – som är hälften så dyr

VA har testat den nya framtidsmobilen från Sony – som har en mycket snällare prislapp än iPhone X.

AR-spelet Pokémon Go fick barn och vuxna att jaga låtsasfigurer. Nu har VA testat en teknik som skulle kunna ge nästa AR-psykos – verktyget 3D Creator i Sonys nya flaggskeppsmobil Xperia XZ1. Funktionen gör att du kan skanna in människor och objekt och exempelvis ta huvudrollen i ett spel eller sprida alster via sociala medier.

Satsningen på AR-teknik i en smartphone innebär att Sony nu konkurrerar med Apples senaste flaggskepp iPhone X, som även den innehåller flera nya AR-funktioner.

Prismässigt ligger nya Sony Xperia på ungefär hälften av vad iPhone X kommer kosta i Sverige – med en prislapp på 6990 kronor för Pris Xperia XZ1 och 5490 kronor för Xperia XZ1 Compact. Den rekommenderade prislappen på iPhone X i Sverige börjar från 11 495 kronor, enligt Apple Store. Men vill du köpa versionen med 256 GB i minne får du punga ut med hela 13 195 kronor.



Jag slår mig ned i en svart skinnsoffa och futuristisk musik fyller rummet.

En stor tv-skärm visar en scen en hämtad ur filmen Blade Runner 2049 - fast i animerad form. Det är inte animeringen som gör filmen speciell, utan varje gång scenen spelas upp har ansiktet på huvudpersonen bytts mot inskannade varianter på de som ansluter sig till pressträffen.

På sedvanligt telekom-manér rabblar nordiske PR- och produktchefen Rikard Skogberg upp en rad akronymer för att gå igenom förbättringar i flaggskeppsmodellen Sony Xperia XZ1. Utländska recensenter har dock inte låtit sig imponeras av Sonys nya modell och bland annat gått hårt åt designen.

Det som ändå har fått medier som The Verge att sätta rubriken: ”Sony´s 3D Creator makes me an AR Believer” hänger på funktionen som gör att flyhänta ska kunna skanna in precisa bilder av människor och objekt på cirka 30 sekunder.

Vi börjar med att lära oss skanna ansikten, därefter huvuden, sedan mat för att till slut övergå till så kallad ”freeform”.

Då Sony demonstrerar tekniken syns något som kan liknas vid en lerklump på en skärm bredvid. Du rör mobilen från öra till öra tills hela lerklumpen är grön och får de rätta formerna, sedan räcker det med ett knapptryck för att som i ett trollslag förvandla den oigenkännbara formen till försökspersonens ansikte.

Beta-erfarenheter säger att det tar cirka 4 försök innan genomsnittliga användare kan övergå till freeform.

Det är inte så konstigt att en av hjärnorna bakom tekniken, Lars Novak med över 20 års erfarenhet i branschen, får fram perfekta bilder. Men då jag själv provar hemmavid blir jag inte direkt supernöjd med resultatet.



Verktyget 3D Creator är skapat av bolagets mjukvaruavdelning i Lund på cirka 1 200 personer.

Sony inledde arbetet 2012 genom att utveckla en så kallad djupkarta för avstånd till föremål i bilder. Två år senare inleddes ett samarbete Lunds universitet.

Lars Novak sticker inte under stol med att han inte förstår sig på de avancerade matematiska ekvationer 3D Creator bygger på idag – Sony har redan 20-talet patent kopplat till tekniken.

Frågan infinner sig ändå vad tekniken ska användas till?

Svaret på det är att Sony har skapat ett helt ekosystem där man kan göra alltifrån att printa ut inskannade bilder till att få modellerna inbrända i glaskuber.

Tanken är också att man ska kunna sprida sina alster via sociala medier, men eftersom plattformar som Facebook inte stöder 3D idag har Sony i stället skapat en lösning där man genom en hyperlänk kan klistra in bilderna i ungefärlig storlek av en tumme i stället.

Sony har även inlett ett samarbete med appen Shadow för att du ska kunna skapa din egen Avatar och kunna inta huvudrollen i ett spel eller en filmsnutt.

Ett tydligt användningsområde Lars Novak ser redan nu är att lägga ut 3D-bilder i stället för stillbilder på prylsajter som Blocket.

Tekniken verkar dock ha vissa barnsjukdomar. Det verkar dock inte bekymra Lars Novak nämnvärt. Redan nästa år kommer en uppgraderad version och han drar också paralleller till hur det var när han en gång började i mobilbranschen och skulle sätta in den första kameran i en Ericsson-telefon – den hade VGA-upplösning och inte ens autofokus.

”Det är där 3D står idag och endast fantasin sätter gränserna. Det fantastiska med 3D är att det bara handlar om matematiska algoritmer”, säger Lars Novak.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär