Nu har han Sveriges kanske hetaste CV – hans robotbolag har knäckt koden till ett 60 år gammalt problem

VA träffar Jakob Johansson, Sveriges "främsta innovatör under 35".

Utmärkelserna haglar över VR- och robotikbolaget Gleechi.

Först utsåg VA bolaget till Årets Superstartup 2015, sedan utsåg SKAPA Gleechi till en av Stockholms främsta innovatörer och nu står det klart att ansedda MIT Technology Review med 4 miljoner läsare korat bolagets vd, Jakob Johansson, till en av Europas främsta innovatörer under 35.

Han är dock blygsam över utmärkelsen.

”Jag är i första hand dagmamma, i andra hand vaktmästare och i tredje hand vd”, säger Jakob Johansson.

Med tanke på att det blev studier i industriell ekonomi ser han sig som en så kallad Powerpoint-ingenjör, i det att han ligger mellan tekniken och affärerna.

Under studietiden blev det 1,5 år i Kina, i bland annat Hong-Kong och Shanghai för Sandviks räkning, innan återvände till Sverige för att bli MTG-luma – namnet kommer sig av att bolagets trainees förväntas komma först och tända på morgonen, och gå sist och släcka på kvällen.

Han gillade MTG:s entreprenöriella anda och fick bland annat jobba med Viaplay, i en tid då hela tv-landskapet höll på att förändras med Netflix och liknande tjänsters intåg på marknaden.

Jakob Johansson drev också ett projekt kring 3D-tv, en teknik som han inte tror fick något riktigt lyft då drivkraften snarare verkade handla om internationella bolag som ville sälja fler tv-apparater.

Inom sig bar han drömmen om att få driva något hela vägen. Slumpen gjorde att Stockholm Innovation & Growth, Sting, kopplade ihop honom med två KTH-forskare som är experter på hur man får robotar att greppa saker.

Gleechi såg dagens ljus 2014.

”Jag fångades av de smarta människorna och tycker också att det är intressant att befinna mig i ett område där jag får chansen att brygga teknik med affärer.”

Han insåg att då händer har varit människans viktigaste verktyg under hela historien kunde man gifta Gleechis teknik med den digitala världen och därmed skapa något som tidigare varit stört när omöjligt.

”Om du till exempel ska rigga en skelettstruktur och skapa leder av animerade fingrar så har en hand nästan dubbelt så många leder som övriga kroppen. Då du dessutom ska låta de artificiella händerna interagera med komplexa objekt krävs stor processorkraft.”

Genom bolagets VirtualGrasp-system kan användaren greppa saker i realtid – även om man befinner sig i en virtuell värld.

Jakob Johansson menar att VR-området var stendött i 15 år tills Palmer Luckey snickrat färdigt på sin VR-hjälm Oculus, och sålde skapelsen till Facebook för 2,1 miljarder dollar 2014 – vilket också ledde till att han fick pryda Time-omslaget.

”Det skedde i samma veva som vi var igång och tittade på vilka relevanta applikationer som skulle kunna användas för tekniken. Det gjorde att vi såg enorm potential i VR.”

Han är övertygad om att utvecklingen går mot ett håll där tekniken anpassas till det som är naturligt för människan.

Man sitter inte och vilar på lagrarna i väntan på det. Trots att VR inte riktigt har fått sitt stora genombrott ännu – även om det har kommit ut flera headsets på marknaden såsom Samsung Gear VR och Microsoft Hololens – storsatsar Gleechi snarare på att lösa komplexa problem i verkligheten.

Initialt fokus ligger på industri och sjukvård.

"Inom det förstnämnda området arbetar Gleechi för att exempelvis utbilda industripersonal där man genom träning i VR kan lära sig att alltifrån att undvika driftstopp till personskador – en arbetare vid Volkswagens fabrik krossades exempelvis av en robot sommaren 2015.

Mjukvaran används också för att industribolag ska slippa förprogrammera robotar att ta upp specifika objekt. 

”Vi har löst det komplexa problemet med att robothänder ska kunna plocka upp saker i realtid. Det har tagit världen 60 år.”

Gleechi arbetar även med ABB:s robot, YUMI, för att skapa bättre förutsättningar för människa-robot att arbeta sida vid sida och man är också med i ABB:s growth hub Synerleap.

Då det gäller sjukvårdsområdet arbetar Gleechi bland annat med arbetsterapeuter från Danderyds sjukhus för att snabba på rehabilitering av strokepatienter där hand-, arm- och andra typer av kroppsrörelser visualiseras på en datorskärm.

”Effektiv rehab handlar om att göra övningar om och om igen. Genom att vi både kan skapa roligare övningar och få patienterna att slippa åka till fysioterapeuter kan effektiviteten ökas i behandlingen.”

Gleechi riktar sig också mot spelindustrin, men det är inte där primärt fokus ligger. 

”Jag är pragmatiskt och visst är det spännande att spela spel, men det mest intressanta är vilka riktigt stora utmaningar som kan lösas i människors liv idag.”

Även om Gleechi inte har tagit in en enda krona i riskkapital ännu och redan har börjat tjäna pengar medger Jakob Johansson att bolaget har haft ett pedagogiskt problem att förklara varför det är så komplicerat att skapa verklighetstrogna artificiella händer.

Han tycker att problemet har minskat i takt med att affärsmodellen har skruvats om. Jakob Johansson menar dock att VR inte är lika hypat som för ett år sedan samt att AR tycks ha tagit över den rollen, men han drivs ändå av en övertygelse att det stora VR-skiftet börjar de kommande åren.

”Vi är ödmjuka inför att teknikskiften kan ta tid och inser även att det finns många smarta människor i världen. Antingen är vi ett stort bolag om 5 år eller så finns vi inte.”

På frågan om vad han tror är de främsta egenskaperna som har gjort att just han utsetts till en av Europas främsta innovatörer under 35 år poängterar han återigen att hela Gleechi-teamets arbete ligger bakom utmärkelsen. 

Då jag pressar på blir svaret:

”Jag tror att jag har förmågan att dumma ned svåra saker till något greppbart.” 


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA