Vi måste alla börja sova mycket mer.

Hjärnforskaren: Det här är det dummaste du kan göra med din tid

Sömnforskaren går till rasande attack mot en annalkande folkhälsokatastrof.

Ekonomiprofessor Michael Dahlén, Donald Trump, Pepsi-vd:n Indra Nooyi och Twitter-grundaren Jack Dorsey är exempel på nutida profiler som säger sig sova bara några få timmar per natt.

Genom boken ”Why We Sleep” vill hjärnforskaren Matthew Walker vid University of California en gång för alla få slut på dessa dumheter.

Han har forskat om sömn i 20 år och menar att experiment med såväl människor som djur tydligt visar att det är direkt farligt att sova för lite.

Otillräcklig sömn skadar hjärnan, förstör immunsystemet, rubbar kroppens blodsockerbalans och skadar kranskärlen. 

Långsiktigt finns också kraftigt förhöjd risk för alzheimer, cancer, diabetes, hjärtsjukdomar, stroke och naturligtvis att mänskliga faktorn slår till.

Allt det är illavarslande i sig, men riktiga illa är nog ändå att det räcker med att regelbundet sova strax under 7 timmar per natt för att riskera negativa effekter inom så gott som samtliga hälsoområden.

I boken beskrivs hur två grundläggande sömntyper Rapid Eye Movement, REM (då vi drömmer), och NREM (inga drömmar) sorterar erfarenheter från vårt vakna liv, plockar bort oönskat material och stärker viktiga minnen. 

Boken innehåller en hel del nya rön om sömn och drömmar, men den är allra främst en rasande attack på samhället och individens blindhet för en annalkande folkhälsokatastrof, skriver Financial Times-recensenten.

Boven i dramat är förändrade mönster kring hur vi jobbar i ett modernt samhälle i kombination med att teknikutvecklingen har gett oss sömnberövande produkter som smarta telefoner och plattor.

Den livsfarliga cocktailen har inte bara starkt bidragit till katastrofala effekter för vår hälsa och förväntade livslängd, utan också minskad säkerhet och produktivitet i samhället.

Forskaren menar att de största förlorarna nog ändå är barnen som får bristfällig uppmärksamhet.
Hans tumregel, som han också rekommenderar för alla, är att sova minst 8-9 timmar per natt.

Forskaren delar heller inte vissa epidemologers syn på att det går att koppla sömnmönster med mer än 9 timmar per natt till förtida död, utan hävdar att det beror på bakomliggande sjukdomar med sömngivande effekter.

Matthew Walker menar att blott en minoritet med ovanliga genetiska mutationer klarar sig på mindre sömn, men då handlar bara om något mindre än 6 timmar per natt. 

Allt bortom det är direkt förkastligt.

”Jag har alltid funnit det märkligt att Margaret Thatcher och Ronald Reagan – två statshuvuden – var väldigt högröstade, om inte stolta, över att sova bara fyra till fem timmar per natt, men de utvecklade ju också alzheimer”, skriver Matthew Walker.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA