Fotograf: Budbee Press, Mattias Bardå/H&M Press

H&M:s nya drag för att rädda e-handeln: svenska startupen som miljardärerna älskar

FÖRST PÅ VA: Så ska svenska startupen Budbee tackla H&M:s e-handel.

Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski och Victor Jakobsson, it-entreprenören Stefan Krook och H&M-vd:n Karl-Johan Persson har alla alla en sak gemensamt. Samtliga av dessa näringslivets affischnamn har investerat i snabbväxande transportbolaget Budbee.

BUDBEE

  • Handels-killarna Fredrik Hamilton och Axel startade först transportbolaget Sendus, som skulle bli transportbranschens motsvarighet till Uber.
  • Vann både Klarnas tillväxtjakten 2013 och Business Challenge veckorna efter, men startade om på ruta ett som Budbee då man insåg att det stora problemet med dagens transporter är tidsfönster på flera timmar.
  • Välkända investerare som Klarna-grundarna Sebastian Siemiatkowski  och Victor Jakobsson, it-entreprenören Stefan Krook och H&M—vd:n Karl-Johan Persson. 
  • Terminaler i Stockholm, Göteborg och Malmö och en så kallad studshubb i Jönköping (används för att skicka transporter mellan storstäderna).
  • Cirka 100 kunder, däribland Apotea och nu även H&M.
  • Omsatte 19 miljoner kronor förra året och e-handelssegmentet har vuxit med faktor på månadsnivå sedan lanseringen och står för den absoluta majoriteteten av bolagets omsättning idag. Prognostiserar samma explosiva tillväxt i år.
  • Namnet kan låta väldigt genomtänkt, men kommer sig att man hellre ville ha en .com domän och Budbee var det enda som föll alla i smaken.
  • Cirka 100 kunder, däribland Apotea och nu även H&M.

Nu står det också klart att H&M tar samarbetet ytterligare ett steg genom att i ett testprojekt låta Budbee stå för e-handelsleveranserna i Stockholm, Göteborg och Malmö under närmaste 3 månaderna.

”H&M kommer att göra en utvärdering av projektet efter testperiodens slut och om allt går väl hoppa vi naturligtvis kunna bli permanent leverantör åt dem”, säger Fredrik Hamilton som är grundare och vd på Budbee.

H&M:s beslut att koppla in Budbee kanske inte kommer som någon överraskning. För det första är vd Karl-Johan Persson redan involverad som investerare i Budbee och har på sistone överfört sin del av 41:ans investering i Budbee till H&M CO:LAB, medan Stefan Krook kvarstår som ägare till sin del privat.

Dessutom för H&M med sina 4 400 butiker en tuff kamp mot e-handelsdrakar som säljer kläder online, och i somras nådde klädjättens kurs den lägsta nivån sedan 2011.

Kanske inte helt oväntat vill Fredrik Hamilton heller inte kommentera om H&M:s samarbete med Budbee kan vara ett försök att vända kräftgången.

Redan idag låter e-handlare som Boozt och annat kunden gratis skicka tillbaka kläder som inte passade eller inte föll i smaken. Det vanliga upplägget är inlämning vid Posten på närmaste lokala matbutik eller Pressbyrån.

Men Fredrik Hamilton är inte så himla imponerad – han driver Budbee utefter en vision att utveckla tjänster med utgångspunkt från hur man själv vill få transporter levererade.

Då det gäller bolagets vanliga transporter menar han att Budbee redan nu har skapat en wow-känsla hos kunderna i det att man i realtid kan följa transportbilens väg, och på minuten när veta när leveransen når fram till dörren. 

Nu är tanken att utveckla en returtjänst som ger en liknande wow-känska, enligt Fredrik Hamilton.

Det går naturligtvis att gissa sig vad en sådan tjänst skulle kunna handla om med lämning av returer redan vid dörren i stället och annat, men Fredrik Hamilton vill inte kommentera frågan av rent affärsmässiga skäl.

Om allt går som det är tänkt skulle kanske ändå en sådan returtjänst kunna ge H&M en skjuts i kampen mot e-handelsdrakarna. Fredrik Hamilton uppger dock att avtalet kring testprojektet med H&M inte är avhängigt av ifall om man blir färdig med sitt nya returtjänst eller ej.

H&M har de finansiella muskler som krävs för att skala upp Budbee-samarbetet rejält. Det passar nog Budbee som hand i handske – för även om man just nu bara konkurrerar med jättar som Postnord, Schenker och DHL på sin egen hemmamarknad har bolaget en uttalad ambition att växa tillsammans med kunden.

”Genom att e-handel är gränsöverskridande vill vi arbeta med att utveckla ett världsomspännande nätverk. Det vill säga om du som svensk köper något från kinesisk e-handlare ska du ändå känna trygghet att leveransen sker enligt konstens alla regler”, säger Fredrik Hamilton.

H&M är naturligtvis inte någon duvunge på e-handel (även om klädjätten framförallt driver sin verksamhet genom fysiska butiker i 64 länder) – bolaget har redan e-handel som omfattar 35 länder.

Nu gäller det bara att få rejäl fart på den.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär