Carl Pei: Så överlever ditt företag i en mördande global konkurrens

En ny typ av mördande global konkurrens gör att svenska företag nu måste anpassa sig eller gå under, skriver mobilkungen Carl Pei.

Jag hade just köpt lägenhet i Kina och behövde måla om den. Klockan elva på kvällen ringde jag två måleriföretag, men ingen svarade. Jag gick och la mig utan att tänka mer på saken. Nästa dag ringde ett av företagen upp och frågade vad jag behövde hjälp med.

CARL PEI

  • Flyttade till Kina som 22-åring och blev medgrundare av OnePlus 2013.
  • Första mobilmodellen OnePlus One sålde i 1,5 miljoner exemplar och drog in motsvarande 2,5 miljarder kronor.
  • Nu lanseras OnePlus 5.

Samma kväll kom en person från företaget hem till mig med färgkarta och offert. Jag betalade handpenning med mitt fingeravtryck via WeChat (kinesisk meddelandeapp) och samtidigt skapades en WeChat-grupp för mig, alla målare och en kundansvarig.

Jag reste bort en vecka dagen efter och kunde då följa arbetet via WeChat-gruppen som uppdaterades tre gånger med bilder och information. När jag kom tillbaka var allt klart och resultatet perfekt. Kan svenska och europeiska företag mäta sig med den här nivån av service och tjänst? Är de medvetna om att det finns?

Så vad har det här med något att göra? Jo, det handlar om en ny typ av global konkurrens för svenska och europeiska företag. När länder traditionellt kända för låga priser, låg kvalitet och låg servicegrad inte bara levererar riktigt bra produkter och tjänster, utan även springer förbi Europa inom service och kundtjänst. Plötsligt minskar konkurrensfördelarna dramatiskt och alla måste vara redo eller gå under.

Snabbare produktutveckling med bättre resultat
Ett annat område där Kina springer snabbt är i produktutvecklingen. Ett av förra årets mest uppmärksammade Kickstarterprojekt var Fidget Cube. En stressminskande kub för de som tycker om att pilla på saker, knäppa med kulspetspennor osv. Projektet var en stor succé och samlade ihop miljontals dollar. Stor succé som Kickstarterprojekt, alltså. För redan några dagar efter Kickstarterprojektet lagts ut så fanns andra, och i många fall bättre, varianter av Fidget Cube att köpa i Kina via Alibaba.

En 24-årig anonym kille var snabbast och bäst på att utnyttja hypen. Han massproducerade en kub kallad Stress Cube i en kinesisk fabrik och tjänade två miljoner kronor på två månader. Efteråt sa han något i en intervju som verkligen visar skillnaden mellan det nya och det gamla:

"Du kan prata med ekonomer som är 60 år gamla som kommer säga att om du startar ett företag ska du sikta på att vara lönsam inom 18 månader. Det stämmer inte längre. Du kan vara lönsam inom fyra dagar."

Vad du behöver göra idag
Man kan tycka vad man vill om det här sättet att arbeta genom att använda andras idéer, men sanningen är att det existerar och att det är omöjligt att göra något åt. De värsta övertrampen kan stoppas med patent men i slutändan handlar det alltid om att ha den bästa produkten och göra den friktionslöst tillgänglig för människor att köpa, till ett bra pris. Den som vägrar anpassa sig till det kommer inte ha en chans i en värld där hela världen konkurrerar på samma marknad.

På OnePlus försöker jag utnyttja de konkurrensfördelar som finns i olika regioner. Produktion fungerar bäst i Kina och USA har många av de bästa produktägarna. Marknadsföring görs bäst av lokala byråer som är en del av det samhälle som vår målgrupp lever i. Servicen arbetar vi hårt för att förbättra och vi släpper nya telefoner varje år. Vi ligger långt under konkurrenterna i pris, men får samma eller bättre resultat i de flesta jämförelsetester.

Vi står oss bra i konkurrensen men tar det inte för givet. Gör du?


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär