Fotograf: Eugune Hoshiko/TT/Privat

Kläckte idén på McDonalds – nu tar hans tillväxtraket över Europa

Allt började när Erik Fjellborg, 30, sommarjobbade på McDonalds i Örebro. Den vakne extrajobbaren såg hur chefer och personal fick anstränga sig för att pussla ihop arbetsschemat – han kunde själv bli uppringd av restaurangchefen när han befann sig i skolan.

Han insåg snabbt att det vore betydligt smidigare om såväl anställda som chefer kunde gå in via datorn eller mobilen för att planera arbetstiderna.

Det hela hade stannat vid en idé om det inte hade varit för att han likt många andra gymnasieelever gick en kurs i Ung Företagsamhet. Och om inte hans chef trodde så starkt på ungdomar att han fick prova att införa sitt system på dennes fyra McDonalds-restauranger.

Det blev omedelbar succé.

Sedan dröjde det inte länge förrän det rullades ut på samtliga restauranger över landet – McTime används än i dag på hamburgerjättens cirka 220 restauranger i Sverige med cirka 12 000 anställda.

En sista pusselbit föll på plats när han som 19-åring tilldelades prestigefulla Anders Wall-stipendiet för Ung Företagsamhet 2006. 75 000 kronor kom väl till pass, men långt viktigare var att Anders Wall är en nätverksbyggare av rang. Det gjorde att han kunde knyta värdefulla kontakter redan under prisceremonin där bland annat alumner från de senaste 25 åren deltog. Och dagen därpå blev han uppringd av Anders Wall som gjorde klart att han måste ha en bra juridisk rådgivare och tipsade om en.

Med samtliga pusselbitar på plats kunde Quniyx-sagan börja ta form. Namnet hämtar inspiration från Equinox, vilket är den latinska benämningen för dagjämning. Loggan har ett Q med en smiley som knyter an till företagets huvudbudskap: Enjoy Work.

Budskapet går igen i företagets vision där tanken är att involvera medarbetarna i rapporteringen på ett lustfyllt sätt.

”Vi ville skapa ett snyggare och bättre system än konkurrenternas tråkiga system. Faktum är att många medarbetare till och med kan tycka att schemaläggning för att pussla ihop sitt liv är viktigare än lön.”

Att anlägga en lustfylld approach på något som kan tyckas så torrt som schemaläggning har visat sig vara en god idé. McDonalds är långtifrån den enda kunden som Quinyx arbetar med idag, där Burger King, Axfood, Sats och Capio bara är några exempel.

Quinyx har i dag en hel produktflora med allt från schemaläggnings- och tidrapporteringssystem till budgetsystem. Bolaget har växt med 50 procent om året de senaste åren och Erik Fjellborg hävdar att man är ledande på nordiska marknaden med en andel på cirka 25-30 procent och har 30-35 procent i Sverige.

De har haft ett antal år av investeringar kopplade till sin internationella expansion och har därmed haft röda siffror, men räknar med att nå positivt kassaflöde igen i år.

Det grundar han bland annat på att man har full fart på affärerna i Storbritannien – inte minst efter att ha fått in gigantiska varuhuskedjan Debenhams som kund strax före sommaren.

”Det är häftigt vad vi redan har lyckats åstadkomma i Storbritannien, där vi nu har fler affärer än på den svenska marknaden.”

Det gör att han räknar med att inte behöva ta in ytterligare kapital i närtid – Alfvén & Didriksson gick in med 95 miljoner kronor 2014. Året därpå sköt QlikTech-profilernas fond Zobito till 20 miljoner kronor och Magnus Lindhe gick in i styrelsen som Zobito-representant.

Erik Fjellborg har ingen entreprenörsbakgrund – mamma är åklagare i Örebro och pappa arbetar med vård och omsorg i kommunen.

”Jag tycker att UF fungerar som en väldigt bra inkörsport för den som växer upp i Sverige och inte kan något om hur man bygger företag.”

Han har själv suttit i UF:s styrelse och åker snart till Bryssel som en av fem entreprenörer som har skapat stora bolag i Europa.

På frågan hur Quinyx lyckas bli så stort menar han att han att mer eller mindre omedvetet lyckats pricka in två megatrender.

Den ena handlar om molntjänster, den andra om smarta telefoner – i dag har Quinyx en mobilapp med drygt 4 miljoner inloggningar per månad.

Han känner sig obekväm då jag ber honom precisera sina främsta kvaliteter som entreprenör och ledare, men nämner att han är duktig på att rekrytera rätt folk och att samla teamet runt en vision.

Det ligger nog en del i det med tanke på att han bland annat lyckats få över Spotifys utvecklingschef mot företag, Magnus Olausson, som operativ chef.

”Han hoppade på eftersom han insåg att vi kan åstadkomma viktigare förändringar än Spotify. Quinyx har potential att förändra världen.”

Och han fick nästan nypa sig i armen häromveckan då han insåg hur stort Quinyx hunnit bli då man höll fest vid Münchenbryggeriet med 400 gäster.

”Det kan naturligtvis låta tråkigt med en verksamhet som kretsar kring schemaläggningssystem, men eventet var allt annat än tråkigt.”

Så gör du en Erik Fjellborg:

1. Driv inte din affärsidé vid sidan av, utan lägg de timmar som krävs.

2. Starta med en nisch där du kan bli konkurrenskraftig snabbt och bygg därifrån.

3. Välj rätt kunder från början så att de blir bra referenser.

4. Sälj, sälj och sälj. Arbetar du exempelvis med mjukvara måste du våga sälja in det som inte är färdigutvecklat och anpassa produkten utefter feedback.

5. Rekrytera personer som är helt inne på att skala bolag.

6. Utvärdera dig själv varje år. Är du mer betjänt av att en annan profil leder bolaget är det dags att kliva åt sidan.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär