Fotograf: Marcio Jose Sanchez/AP

Apples nya flaggskepp skapar total förvirring – vad heter den egentligen?

Alla kallar nya luren för "Ecks" även om Apple säger att den heter 10.

Framför en jätteskärm med texten iPhone X presenterade Apples vd Tim Cook nya flaggskeppstelefonen den 12 september i Steve Jobs Theater. Högtidligt förkunnade han:

”Det här är iPhone tio”.

Han betonade engelska ordet för tio, ”ten”, men bland användare runt om i världen råder förvirring om hur namnet ska uttalas.

”X:et” refererar till romerska bokstaven för 10 – och inte bokstaven i alfabetet, skriver Business Insider Nordic. Det budskapet verkar dock inte ha nått fram till massorna.

Vissa som förstår kopplingen envisas ändå med att kalla nya Iphone-telefonen för ”Ecks”, som i bokstaven.

Business Insiders reporter frågade folk i San Francisco om hur de uttalar namnet. I en Apple-butik, där varumärkeskännedomen rimligen är hög, svarade en person blixtsnabbt: ”iPhone Ecks”. Nästa kund kände till uttalet, men hävdade bestämt att ”X” känns mer naturligt.

Än är det kanske för tidigt att besvara frågan om namnet Iphone X är ett genidrag som skapar buzz kring produkten eller en blunder för framtida läroböcker i marknadsföring.

I vissa läger har man redan bestämt sig:


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  2. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  3. Googles innovationschef: Snart kan du koppla upp din hjärna mot molnet och nå oändlig intelligens
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. Bud på småbolaget får aktien att tokrusa – när börsen hankar sig över nollan
  1. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  2. Turistmeckats bakgård: Övergivna bostäder i Italien säljs nu för bara 10 kronor
  3. Leif GW efter veckans sanslösa börsklipp: Håller hårt i aktierna – och ska köpa mer
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. ”Digitala uppstickare snor kunderna – medan storbankerna kliar sig i huvudet”

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.