Fotograf: PA Photos/TT,

Superentreprenören var redan Teslas värsta mardröm – och nu ska han släppa en egen elbil

Entreprenören som snickrar på en batterirevolution ska nu släppa en egen elbil.

Sakti3 och James Dyson tror inte att litiumjon-tekniken är framtidens teknik.

Bolaget har utvecklat batterier som bygger på halvledarteknik och keramiska lager i stället för de elektrolyter som driver dagens litium-jonbatterier. De hävdar att deras batterier håller dubbelt så länge, att de kan lagra 30-50 procent mer energi på samma yta och att de går betydligt snabbare att ladda. Tekniken har dock bara demonstrerats i laboratoriemiljö än så länge.

Experter som Forbes har talat med menar att kostnaden utgör en stor utmaning för Sakti3. Till och med ett batteri med blygsam kapacitet kostar 2 000 dollar att producera i dag.

Dyson är värderat till cirka 4,8 miljarder dollar – James Dyson äger hela bolaget. Företaget har 58 produkter som såldes för 2,4 miljarder dollar under förra året. Nettovinsten landade på 340 miljoner dollar. James Dysons oräddhet får honom att hela tiden testa nya produkter. Han räknar med att investera hundratals miljoner dollar på att utveckla nära hundra nya produkter fram till 2020. Många ska handla om personvård och olika sorters ljusteknik. Storsatsningen rör ändå batterier.

"Vi återuppfinner oss själva hela tiden", säger James Dyson till Forbes som hävdar att han snart ska kunna producera sitt revolutionerande batteri.

Skulle tekniken verkligen få sitt genombrott kan Teslagrundaren Elon Musk få svårt att ställa om produktionen vid sina Gigafactories. Musk är dock inte särskilt orolig, utan räknar kallt med att det borde ta minst 2-4 år innan teknik som bygger på halvledarbatterier kommit upp i massproduktion.

Chris Robinson som är specialist på halvledarbatterier vid Lux Research håller med honom.

"Det lär dröja minst ett decennium innan halvledarbatterier är konkurrenskraftiga", säger han till Forbes.

Nu har James Dyson avslöjat att hans bolag Dysin har i största hemlighet jobbat med att utveckla en helt eldriven bil under de senaste två åren. Det uppgav han i ett internt mejl till de anställda, rapporterar Sky News.

James Dyson uppgav i samma mejl att bolaget siktar på att lansera sin första modell 2020.

Som ett led i satsningen aviserade Dyson-chefen också en investering på två miljarder pund för att ta fram en batteriteknik som ska kunna driva fordonen. Här kommer Sakti3 in i bilden.

Medan Dyson håller på att utveckla det nya fordonet är man även i färd med att hämta in fler personer till processen.

”Vi har börjat bygga en exceptionell grupp som kombinerar Dysons ledande ingenjörer med begåvade individer från bilindustrin. Gruppen har redan över 400 medlemmar och vi rekryterar aggressivt”, sade Jamie Dyson i mejlet.

Han uppmanade också bolagets anställda om absolut största tystnad kring detaljerna om det nya fordonet.

”Konkurrensen för ny teknik inom bilindustrin är hård och vi måste göra allt vi kan för att hålla vårt fordons detaljer hemliga”, sade Jamie Dyson.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär