Fotograf: Magnus Hjalmarsson Neidemann/SvD

H&M avslöjade just ännu en jobbig miss

H&M missar målet igen.

H&M avslöjade just färska säljsiffror, och de missar målet igen.

Försäljningstillväxten i lokala valutor i det tredje kvartalet, juni-augusti, landade på 4 procent, vilket var lägre än SME Direkts förväntningar som låg på +5 procent.

Klädjätten har dock fått en bra start på försäljning av höstkollektionerna. Det framgår av den försäljningsrapport som bolaget skickade ut på fredagsmorgonen.

Och börsen reagerar positivt, aktien handlas uppåt i den inledande handeln. Följ H&M:s aktie live på VA Finans.

Försäljningen i det tredje kvartalet präglades av att sommarrean var betydligt större än i motsvarande kvartal föregående år - både avseende antal varor och snittrabatter - vilket hade en dämpande effekt på försäljningsökningen, skriver H&M.

"Sommarens offensiva prisnedsättningar har lett till en förbättrad varulagersituation och goda förutsättningar för de nyinkomna höstvarorna. Detta har bidragit till att försäljningen av höstkollektionerna har fått en bra start", heter det i försäljningsrapporten.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.