ANNONS

Svensk succé-startup dödar visitkortet av papper

Högar av visitkort som ligger och skräpar för att sedan glömmas bort – det tillhör snart det förflutna. I en modern och ständigt uppkopplad tid har slutligen också visitkortet blivit smart.

Startup-bolaget iZwop vill ta visitkortet in i den digitala eran. Grundaren Martin Strempel har lång erfarenhet från området. Han var en av pionjärerna inom mobilanpassade webbplatser och det var så tanken föddes: ”Varför gör vi inte visitkorten digitala?”.

”Visitkort är fortfarande en produkt som behövs, men fler och fler företag har slutat med visitkort av papper då de också insett att de hamnar i högar och sedan slängs. Vår lösning är unik. Du får visitkortet direkt i telefonen. Ingen app behövs, det vill man inte hålla på och ladda ned. Det kommer in i kundens mobil och visitkortet är ständigt uppdaterat”, säger Martin Strempel.

Just möjligheten att kontinuerligt uppdatera visitkortet är en av lösningens styrkor. Vid byte av titel, uppdaterade produktlösningar eller byte av arbetsplats går det helt enkelt att uppdatera profilen – till gagn för både miljö och plånbok.

iZwops unika lösning har väckt stor internationell uppmärksamhet och tillväxtpotentialen spås vara mycket hög. Bolaget var en av få deltagare som valdes ut av Business Sweden för etableringsprogrammet SURGE - ”Startups Undergoing Rapid Growth and Expansion”, där bolaget tillbringade tre veckor i San Francisco. iZwop är också utvalda av Google för att delta i deras accelerator-program, “Google Launchpad”, på huvudkontoret i Silicon Valley 2017.

Nyligen fick iZwop en tung kund i form av Zenuity, det samriskbolag som drivs av Volvo tillsammans med Autoliv. Bolaget är i en fas där de behöver anställa hundratals nya ingenjörer i Sverige, Tyskland och USA – och de har valt att satsa full ut på digitala visitkort från iZwop.

”De vi möter vill ha den här produkten. Potentialen är enorm och vi stannar inte i Sverige och bygger upp någonting sakta. Vi vill vara där man ska finnas och där alla har ett globalt fokus: Silicon Valley”, säger Martin Strempel.

iZwop tar nu in kapital för att snabba på etableringen i USA. Väl på plats finns möjlighet att söka samarbeten med partners som Salesforce, Slack, Squarespace med flera.

”Vår satsning öppnar upp för det kapital som finns i USA. Vi har skyhöga ambitioner - vår målsättning är att bli världsledande. Vi ska inte bara bli ett av Stockholms största bolag – vi har potentialen att bli det nya Skype eller Spotify”, avslutar Martin Strempel.

Läs mer på iZwop. 


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA