Svenska influencern Kenza. Fotograf: Fredrik Sandberg/TT

Nu kommer ett stort maktskifte på Instagram – som kommer röra till det rejält för influencers

Stora förändringar på Instagram kommer göra livet svettigt för influencers.

Instagram är en av nyckelkanalerna för influencer marketing, och för de största stjärnorna handlar det om rejäla summor per inlägg.

LÄS ÄVEN: Så kan två 25-åringar utan utbildning dra in upp till 80 000 kronor för varje bild de lägger upp på Instagram

Men nu lanserar plattformen nya funktioner för märkning och mätning av sponsrade inlägg. Det handlar om tre stora förändringar, enligt ett blogginlägg från Instagram.

Instagrammare får en särskild reklamtagg som ska läggas till på sponsrade inlägg, vilket ger en text ovanför inlägget som tydliggör att det handlar om ett sponsrat inlägg.

Företagen får kontroll över vilka influencers som kan märka ut betalda samarbeten med dem.

Annonsören kommer nu att själv kunna se statistik får sponsrade inlägg, när en influencer på Instagram sätter reklamtaggen på ett inlägg.

Den sistnämnda funktionen innebär ett rejält maktskifte från influencers till annonsören som köper de sponsrade inläggen.

”Den här annonsmärkningsfunktionen är inte utrullad ännu, men när den är det så blir det antingen riktigt svettigt för influencer-nätverken. Eller så får de sin upprättelse. Eftersom jag försöker vara optimistisk så hoppas jag såklart på det senare, men tror kanske att det lutar mer åt det förra” skriver digitala strategen Amanda Oxell i Resumé.

Instagrams nya reklampolicy testas just nu i liten skala för att finslipas, och kommer sedan att rullas ut globalt under de kommande månaderna.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär