Fotograf: Jokkmokks korv/Facebook

Möt superföretaget som gått med vinst i 70 år helt utan marknadsföring - "vi har aldrig ringt en kund"

Det enda året bolaget gick ned förlust var när de försökte vara innovativa - "vi tog lärdom av vårt misstag och vet nu att det inte är en massa innovation som gäller."

Jokkmokks korv har gått med vinst alla år sedan starten 1945. Med ett undantag.

”Vi hade ökat omsättningen med 93 procent det året, jag tror det var 2007. Vi hade gått in på en större marknad, södra Sverige, tillsammans med Ridderheims. Det var otroligt förvånande att det resulterade i en förlust. Men alla nya produkter vi lanserade gjorde att vi blev för spridda i tanken och tappade fokus på de produkter som är ankare i verksamheten”, säger Magnus Kvickström, ägare och vd i Jokkmokks korv som för första gången tog sig in på VA:s Superföretagslista i fjol.

Vill du läsa fler artiklar som den här? Testa VA Insights gratis i 30 dagar.

”Vi plockade bort alla nyheter och gick tillbaka till läget vi var året innan. Vi tog lärdom av vårt misstag och vet nu att det inte är en massa innovation som gäller. Nyheter i alla ära men i längden dör det ut för kunden vill ha det enkla. Nu expanderar vi inte sortimentet med fler än en till två produkter per år.”

VA Insights

Det här är en artikel från Veckans Affärer Insights - en digital premiumprodukt från Veckans Affärer. Veckans Affärer Insights är ditt nya inspirerande arbetsverktyg. Du som ännu inte är prenumerant kan prova gratis i 30 dagar!

Magnus Kvickström började jobba på Jokkmokks korv som 17-åring.  När han klev in 1993 jobbade redan hans mamma i företaget med ansvar för bokföring och administration.

”Jag blev inlärd av en gammal man med ett tydligt mål. Vi ska skapa en unik produkt av högsta kvalitet och aldrig vika från det, oavsett vad som händer.”

Som när ICA centralt ringde och ville köpa produkterna.

”Fabriken var inte förberedd och då hade det blivit sämre kvalitet. Ju högre pris desto högre förväntningar hos kunden. Om det händer något ska vi ända alltid se till att kunden blir nöjd.”

Det är med den värdegrunden verksamheten vuxit sakta men säkert sedan charkuteristen Johan Wilhelm Johansson från Nässjö körde igång 1945. Hans affärsidé var att förädla det traditionella falukorvsreceptet genom att använda de bästa köttdetaljerna och dessutom putsa bort alla senor, hinnor och brosk.

Vid någon tidpunkt lämnade han Nässjö till förmån för Jokkmokk och företaget döptes om. När det var dags att sälja var Magnus Kvickström en lämplig tagare.

Jokkmokks korv har jobbat med en ytterst marginell marknadsföringsbudget, endast någon procent av omsättningen. Kunderna har kommit ändå.

”Vi har aldrig ringt upp en kund. Kunderna har alltid kontaktat oss och i vissa fall har vi tackat nej. Kurvan har alltid varit stigande men det har varit en tillväxt som vi har kunnat kontrollera.”

Däremot har Jokkmokks korv ett tioårigt samarbete med livsmedelsföretaget Atria som sköter alla marknadsföring och lansering i butik så att Magnus Kvickström och hans drygt 20 anställda kan ägna sig åt att göra den perfekta korven och skinkorna.

2015 omsatte Jokkmokks korv 51 miljoner kronor och hade en vinstmarginal på nästan 10 procent. Runt 80 procent återinvesteras i verksamheten, främst för att hålla maskinparken på topp. De långsiktiga målen är att växa runt 15 procent per år och höja vinstmarginalen till 15 procent.

Om inte kundnöjdheten och tillväxten är tillräckliga bevis på att Jokkmokks korv lever upp till de höga förväntningarna så kan inte mindre än sex förstaplaceringar i Chark-SM adderas till listan.

”Juryn bedömer mellan 500 och 600 produkter och vi har vunnit förstapriset sex gånger.”

Förutom att Magnus Kvickström är grundare och vd är han också bolagets ordförande. Och några externa ledamöter i styrelsen har han inte heller.

”Jag har testat att ha en styrelse några gånger men det blir för mycket byråkrati."


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  4. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  5. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant