Fotograf: Spotify Press

Spotify släppte just sin årsredovisning – och det är inte rolig läsning

Så här gick det för Spotify förra året.

Spotifys omsättning ökade med 52 procent under 2016 från året innan, samtidigt som bolagets förlust ökade med 133 procent från föregående år, och landade på 539 miljoner euro.

Det är ännu högre än väntat, och ett orosmoln inför den kommande börsnoteringen.

Det rapporterar Di Digital med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2016 som inkommit till bolagsverket i Luxemburg.

Omsättningen uppgick till 2,9 miljarder euro, motsvarande 28,6 miljarder kronor. Rörelseförlusten var samtidigt 3,41 miljarder kronor.

Men låne- och valutakostnader på 1,82 miljarder kronor gör att nettoförlusten uppgår till 5,3 miljarder kronor. Spotify tog upp ett lån på 1 miljard dollar i mars förra året.

”Vi tror att vi kommer att generera omfattande vinst i takt med att vi ökar vår räckvidd och att våra marginaler kommer att förbättras i takt med att vi skalar upp. Vi kommer därför oupphörligt att fortsätta investera i vår produkt och vår marknadsföring för att accelerera vår tillväxt”, skriver Spotify i årsredovisningen.

Di Digital bedömer att det sannolikt är Spotifys sista bokslut inför den stundande börsnoteringen i New York.

1. Legendariske investeraren: ”Nu kommer den största kraschen i vår livstid”
  2. De hade noll erfarenhet av e-handel – nu gör svenska duon en galen vinst på 46 miljoner
  3. Så mycket kostar en etta i Stockholm om 5 år
  4. Började som nattjobbare på McDonalds 1983 - nu har hon byggt ett svenskt snabbmatsimperium som säljer för 200 miljoner