Fotograf: Tomas Oneborg/SvD/TT

Snart öppnar H&M sina helt nya lyxbutiker – här är varumärkena som ska säljas

Nu kommer det mer detaljer om vad som ska säljas i H&M:s helt nya butikskoncept.

De externa varumärken som kommer att finnas i sortimentet när H&M:s nya mode- och inredningskedja Arket öppnar i höst är såväl svenska som internationella.

Det skriver branschtidningen Habit.

Externa varumärken i sortimentet är i huvudsak inom skor, accessoarer och heminredning.

Svenska märken i sortimentet är bland andra Tretorn, Nividas, Hestra, Klippan och Iris hantverk. Därtill finns bland annat Adidas, Brio, Clarks, Converse, Duralex, Nike, Peugeot, RM Williams, Reebok och en rad andra varumärken.

H&M höll i slutet på förra veckan en kollektionspresentation för den nya mode- och inredningskedjan i London, där också den första butiken ska öppnas. Sedan tidigare är det känt att konceptet får premiär på 224 Regent Street i London och därtill har en butiksadress i Köpenhamn kommunicerats.

Nu är det även känt att koncernen konverterar en butik för H&M till Arket på adressen 27 till 29 Long Acre i Londons Covent Garden, skriver Habit. Efter butiker i London och Köpenhamn väntar även München och Bryssel till hösten samt e-handel i initialt 18 europeiska länder.

Med Arket vill H&M sikta in sig på ett lite lyxigare segment.

”Riktning och fokus kommer ligga på enkel, tidlös och funktionell design. Det kommer finnas produkter i ett brett spektrum av priser, men i ett något dyrare prissegment än H&M, med tyngdpunkt på material, funktion och passform” säger Karl-Johan Persson.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Proffsens varning: Sälj de här 7 aktierna innan det är för sent
  2. Jättelik SAS-strejk rycker närmare – kunder erbjuds omboka sina biljetter
  3. Rekordkvartal får specialisten att rusa på börsen – allt om dagens rapporter
  4. Är fri frakt på väg bort inom e-handeln? Zalandos helomvändning kan vara början till slutet
  5. 5 stekheta aktier du borde plocka in i portföljen
  1. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  2. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  3. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  4. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  5. Proffsens varning: Sälj de här 7 aktierna innan det är för sent

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.