Fotograf: Volvo

De här 13 bilderna visar Volvos historiska resa från vardagsbil till lyxmärke

Följ med på Volvos långa resa från PV 654 till nya S90. 

1933 släpptes PV 654, Volvos första lite lyxigare bilmodell.


Den följdes av flera modeller i PV-serien, bland annat PV60 – som kännetecknades av en solid men bekväm körupplevelse.




När Volvo 164 släpptes 1968 hade den en helt ny look, och kunde köpas med läderklädd interiör.




Den följdes av Volvo 264 år 1974.


1984 lanserades modellen 760 GLE, vars fyrkantiga design fick definiera bilmärkets look för 80-talet. Den blev också känd för sin höga säkerhetsstandard.


På 90-talet ersattes Volvo 760 av 960, som riktade sig mot ett lyxigare segment av Volvo-köpare.


1998 kom Volvo S90.


1999 köptes Volvo upp av Ford, och lanserade första generationens S80, en linje som fortsatte att utvecklas med nya modeller fram tills 2006.


Generation 2 S80 lanserades 2006, en modell som varade ett helt decennium.


Efter att Geely köpte upp Volvo började biltillverkaren utveckla en helt ny generation lyxigare bilar, bland dem SUV:en XC90, samt nya XC60 och S90.


De nya S90 bilarna har nu börjat levereras från Kina via tåg.

Källa: Business Insider Nordic.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  2. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  3. Aktierna som rusar och rasar i onsdagens rapportbonanza
  4. ABB:s vd får sparken – aktien rusar
  5. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  1. Leif GW efter veckans sanslösa börsklipp: Håller hårt i aktierna – och ska köpa mer
  2. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  3. Turistmeckats bakgård: Övergivna bostäder i Italien säljs nu för bara 10 kronor
  4. Här är Sveriges 10 hetaste arbetsgivare just nu – som alla vill jobba för
  5. Han gjorde som Musk fast decennier tidigare – kusliga likheter mellan dagens superentreprenör och Howard Hughes

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.