Fotograf: Håkan Dalhström/Flickr

Här är IKEA:s fantastiska respons – på bolaget som försöker tjäna pengar på att kopiera deras populäraste produkt

IKEA reagerar snabbt, och med humor.

Oavsett vad du handlar på IKEA är det här produkten som du antagligen nästan alltid köper.

IKEA:s klassiska stora blå påse FRAKTA kostar 5 kronor, och är en lika självklar del av möbelkedjans varumärke som insexnyckeln och köttbullar – samt en nästan lika vanlig syn i svenska tvättstugor som tvättmaskiner.

Nu har franska lyxmärket Balenciaga försökt rida på IKEA-vågen och lanserat en väska som är påfallande lik FRAKTA-påsen. Den stora skillnaden? Kopian är ungefär 18 800 kronor dyrare, skriver INC och Business Insider Nordic med flera.

IKEA:s reklambyrå Acne kokade snabbt ihop en humoristisk respons, som samtidigt påminner om varför originalet är så populärt – en bild på påsen med rubriken ”originalet” kombineras med sex sätt att urskilja FRAKTA från kopian.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. PR-veteranen som upptäckte Greta Thunberg – och anklagades för att utnyttja hennes framgång
  2. Oroväckande tecken: Danmarks tredje största bank betalar för att folk ska ta bolån
  3. Klimatpsykologen: Vi måste inse att vi inte är maktlösa bara för att världen befinner sig i kris
  4. Wikipedia kompletterar svensk historia – för att göra den mer jämställd
  5. Harvardforskarna: Kvinnliga chefer presterar bättre än manliga
  1. Oroväckande tecken: Danmarks tredje största bank betalar för att folk ska ta bolån
  2. Viktigaste faktorn till en framgångsrik start-up – enligt stjärnentreprenören som sålde sin app för 816 miljoner
  3. PR-veteranen som upptäckte Greta Thunberg – och anklagades för att utnyttja hennes framgång
  4. Stressdoktorns recept: Så kan du vaccinera dig mot stress i höst
  5. Analytikern: Butiksdöden är inte e-handelns fel

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.