Fotograf: Håkan Dalhström/Flickr

Här är IKEA:s fantastiska respons – på bolaget som försöker tjäna pengar på att kopiera deras populäraste produkt

IKEA reagerar snabbt, och med humor.

Oavsett vad du handlar på IKEA är det här produkten som du antagligen nästan alltid köper.

IKEA:s klassiska stora blå påse FRAKTA kostar 5 kronor, och är en lika självklar del av möbelkedjans varumärke som insexnyckeln och köttbullar – samt en nästan lika vanlig syn i svenska tvättstugor som tvättmaskiner.

Nu har franska lyxmärket Balenciaga försökt rida på IKEA-vågen och lanserat en väska som är påfallande lik FRAKTA-påsen. Den stora skillnaden? Kopian är ungefär 18 800 kronor dyrare, skriver INC och Business Insider Nordic med flera.

IKEA:s reklambyrå Acne kokade snabbt ihop en humoristisk respons, som samtidigt påminner om varför originalet är så populärt – en bild på påsen med rubriken ”originalet” kombineras med sex sätt att urskilja FRAKTA från kopian.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant